Pierwsze spotkanie Koła Badań Kulturowych UŁ

Szanowni Studenci_Szanowne Studentki Uniwersytetu Łódzkiego!

Mamy ogromną przyjemność zaprosić Was na pierwsze, oficjalne spotkanie nowo powołanego Koła Badań Kulturowych UŁ.

Studenckie Koło Na​ukowe Badań Kulturowych Uniwersytetu Łódzkiego działa przy kierunkach kulturoznawstwo (lic.) oraz kultura i sztuka współczesna (mgr), ale skierowane jest do wszystkich studentów_studentek Uniwersytetu Łódzkiego. Jeśli interesuje Cię zgłębianie kultury i sztuki, dzielenie się swoimi zainteresowaniami, organizowanie wspólnych projektów badawczych oraz pomoc w rozwijaniu osobistej kariery naukowej – dołącz do nas! Celem spotkań jest rozwijanie kompetencji akademickich, umiejętności miękkich, wiedzy oraz integrowanie środowiska studenckiego.

Na każde seminarium jeden z naszych członków, członkiń przygotowuje prezentację, w której dzieli się ostatnio zgłębianym tematem, nad którym następnie wspólnie debatujemy. Każda osoba otrzyma tu merytoryczne wsparcie, które pomoże jej m.in. w pisaniu prac naukowych, rozwijaniu pozauczelnianych pasji i organizacji wydarzeń kulturalnych.

Podczas pierwszego spotkania – czwartek (26 maja), 18:00, ul. Piotrkowska 56/4U Poziom Wyżej – zostanie przedstawiona prezentacja ,,Obraz czarnoskórych w świecie zabawek i komiksu PRL” (opis poniżej). Następnie przeniesiemy się do Niebostanu aby postać się nawzajem i uczcić pierwsze oficjalne spotkanie! Spóźnialskich zapraszamy do dołączenia w lokalu około 19:00 🙂

 

Przed II wojną światową w Polsce w dyskursie prezentowanym chociażby przez Ligę Morską i Kolonialną chęć dołączenia do grona mocarstw kolonialnych wiązała się z naśladowaniem języka dyskryminującego rodzimą ludność eksploatowanych krajów. Z kolei w powojennej, komunistycznej rzeczywistości stosunki z krajami kolonizowanymi nabrały innego, solidarnościowego kształtu skierowanego przeciw uprzednio popieranemu imperializmowi Zachodu.

Pomimo solidarnościowego charakteru relacji Polska-Afryka można wskazać na pewną ciągłość w dyskryminujących sposobach obrazowania jej mieszkańców wywodzących się z okresu międzywojennego. Przedstawiani oni byli często jako stereotypowi dzicy w trawiastej spódnicy, z włócznią i kośćcem przekłuwającym nos czy policzki, oporni na cywilizacyjny postęp. Równie popularna była figura radosnego żebraka, znana z opatentowanej w 1882 roku w Buffalo przez Shephard Hardware Co. zabawki ,,Jolly Nigger Bank’’, która następnie została odtworzona w Polsce po 1945 roku. Z kolei w komiksie można dostrzec szerszy wachlarz etniczny – są nimi nie tylko Afrykańczycy, ale także mieszkańcy Archipelagu Malajskiego. W swojej prezentacji wypowiedzi felietonistów Ligi potraktuję jako punkt wyjścia do dalszej analizy zależności: przemian i ciągłości dyskryminującego obrazu i języka stosowanych wobec osób ciemnoskórych w świecie polskiego komiksu i zabawek przed i po II wojnie światowej – świecie prezentowanym dzieciom i kształtującym ich postawy.

 

Do zobaczenia w czwartek, 26 maja, o 18.00!
Klaudia Juzyszyn & Szymon Matuszewski

0