Klatka po klatce za kulisami animacji. Spotkania z mistrzami stop motion

To oni wiedzą, jak ożywić postać, z czego uszyć kilkucentymetrową kreację na miarę oscarowej nominacji i ile godzin pracy na planie potrzeba na jedną sekundę filmu. Mistrzowie polskiej animacji – twórcy lalek, charakteryzacji, kostiumów, scenografii i dźwięku oraz animatorzy – znani z prac przy tak głośnych tytułach jak „Piotruś i wilk”, „Wyspa psów” czy „Frankenweenie” zdradzą tajniki swojego fachu podczas spotkań „Klatka po klatce”. Cykl darmowych webinarów dostępnych dla wszystkich rusza 27 lipca.

Udało nam się zaprosić do współpracy polskich mistrzów tworzących na arenie międzynarodowej, którzy pracując dla Tim Burtona czy Wesa Andersona i najważniejszych światowych studiów, takich jak brytyjski Aardman czy amerykańska Laika poznali proces powstawania animowanych hitów kinowych, a teraz odkryją go przed widzami – zapowiada Paulina Zacharek z MOMAKIN, pomysłodawczyni projektu.

„Klatka po klatce. Tajniki pracy twórców” to seria 13 webinarów – trwających około 40 minut wideo-opowieści o wybranym aspekcie animacji. Każda z nich będzie bogato ilustrowana zdjęciami i materiałami making of z procesu produkcji, co pozwoli zajrzeć za kulisy tworzenia animacji, odkryć tajemnice produkcyjnej kuchni i zrozumieć materię języka filmowego. Cykl webinariów przybliży pasjonatom animacji pojęcia z nią związane, takie jak: kadrowanie, plan filmowy, kompozycja obrazu, perspektywa, ruch kamery, oś filmowa, ujęcie, scena czy montaż.

Do współpracy przy „Klatka po klatce. Tajniki pracy twórców” zostali zaproszeni doświadczeni eksperci – artyści specjalizujący się w realizacji filmów w stop motion, czyli animacji poklatkowej Wśród nich Magda Bieszczak, zatrudniona obecnie w amerykańskim studiu Laika, współtwórczyni sukcesów Tima Burtona czy Wesa Andersona, opowie między innymi o tym, jak jej adoptowany pies stał się pierwowzorem postaci Rexa – bohater „Wyspy psów”. Sylwia Nowak zdradzi, co kryje się pod pojęciem animacyjnej charakteryzacji. Zarosty, futra, pióra – wszystko to wymaga niezwykłej precyzji od osoby modelującej zewnętrzną warstwę postaci grającej w filmie.

Praca przy filmie animowanym poddaje próbie cierpliwość twórców, a jednocześnie jej efekty wynagradzają włożony trud i dają satysfakcję – mówi Sylwia Nowak jeden z gości projektu, prowadząca webinar „Jak dokleić brodę babci by stała się dziadkiem – o charakteryzacji lalki animacyjnej” – Rozmowa z artystami zawsze daje bliższe spojrzenie na realia procesu twórczego – dodaje.

Wśród prelegentów projektu są również Piotr Knabe i Marcin Zalewski mający w swoim portfolio wiele produkcji lalkowych, w tym „Wyspę psów” czy nagrodzonego Oscarem „Piotrusia i wilka” w reżyserii Suzie Templeton. Pojawią się również twórcy związani z „Rodziną Treflików”: Marcin Jasiński, Bartosz Kotarski, Piotr Kubiak oraz Piotr Ficner, którego webinar otworzy cykl 27 lipca (poniedziałek). Uznany animator opowie o tym, w jaki sposób lalka „gra” w scenografii i jakim wyzwaniem potrafią być sceny zbiorowe.

Webinary publikowane będą w każdy poniedziałek i czwartek o 18:30, począwszy od 27 lipca do 7 września, na Facebooku i Youtube MOMAKIN. Po emisji każdego z ich organizatorzy zapraszają na spotkanie online z twórcą, podczas którego będzie można szczegółowo dopytać o zagadnienia związane z danym tematem. Projekt został dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu „Kultura w sieci”. Partnerem projektu jest Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA.

0