Wyzwania XXI wieku. Do 27 marca trwają zapisy na zajęcia dla studentów w semestrze letnim

Projekt edukacyjny „Wyzwania XXI wieku” przedstawia aktualne problemy współczesnego świata i daje możliwość zastanowienia się nad perspektywami dla nas i środowiska, w którym żyjemy. Zapisy na zajęcia w semestrze letnim w roku akademickim 2023/2024 zostały wydłużone i trwają do 27 marca. Zajęcia są bezpłatne i wchodzą w skład ponadprogramowej oferty. Projekt jest objęty patronatem Rektor UŁ prof. Elżbiety Żądzińskiej.

Rejestracja do najbliższej edycji projektu będzie aktywna od 7 do 20 marca 2024 r.  
Każdy student Uniwersytetu Łódzkiego będzie miał możliwość zapisu poprzez USOSweb na jeden moduł w semestrze. W kolejnych semestrach będzie można wziąć udział w zajęciach z innych modułów.

Przygotowany cykl spotkań realizowany będzie w trzech modułach:                  

  • Człowiek                              

Człowiek w świecie nadmiaru - czyli co za dużo to niezdrowo   

Człowiek w XXI wieku musi radzić sobie z wieloma wyzwaniami, które związane są z szybkim tempem życia, narażaniem na stres, koniecznością odnajdywania się w bardzo złożonej rzeczywistości społeczno-gospodarczej.   
W ramach modułu Człowiek będziemy podejmować tematy związane z funkcjonowaniem człowieka we współczesnym świecie zarówno na poziomie indywidualnym jak i w sieci relacji.  
Poszukamy odpowiedzi na pytanie co zrobić aby ujarzmić stres, zerwać z fałszywymi przekonaniami o suplementach i szczepionkach a także czynników powodujących plagę otyłości. 
Będziemy dyskutować o teoriach spiskowych oraz o tym dlaczego tak łatwo przychodzi nam kupowanie rzeczy, których nie potrzebujemy i co to oznacza dla środowiska. 

  • Planeta 

Antropocen – efekt aktywności człowieka   

W trakcie serii spotkań odpowiemy sobie na szereg nurtujących nas pytań dotyczących zmian klimatu i wynikających z nich scenariuszy, opowiemy o obserwowanych obecnie zmianach na naszej planecie wywołanych działalnością człowieka.  
Zastanowimy się czym jest ślad węglowy i czy my – konsumenci, możemy ograniczyć emisję gazów cieplarnianych?   
Podejmiemy wspólnie próbę określenia co to jest bioróżnorodność i czy współczesna cywilizacja może funkcjonować bez niektórych gatunków? Opowiemy czym jest barkodowanie DNA i co kody kreskowe DNA mówią nam o różnorodności życia?  
Zastanowimy się czym tak naprawdę są zasoby naturalne i kiedy ich obfitość staje się zagrożeniem. Dlaczego niektóre kraje wpadają w pułapkę obfitości zasobów naturalnych i czy można takiej sytuacji zapobiec?   
Są to pytania frapujące od kilku dziesięcioleci badaczy z różnych dziedzin nauki – w trakcie spotkań będziemy wspólnie poszukiwać na nie odpowiedzi.  

  • Gospodarka 

Środowisko bez gospodarki sobie poradzi, gospodarka bez środowiska nie  

Narracja wzrostu gospodarczego i priorytety ekonomiczne giną, szczególnie dziś, w warunkach kurczenia się zasobów i nadprodukcji zanieczyszczeń,  kryzysu klimatycznego oraz pandemii COVID-19. Głębokiego znaczenia nabiera kwestia sprawiedliwości międzypokoleniowej, równości  w dostępie do podstawowych zasobów („czystej” wody i powietrza, terenów zieleni), ubóstwa  energetycznego, generalnie - jakości życia. Jak zatem planować rozwój, aby gospodarka nie była inwazyjna i destrukcyjna, aby ograniczyć jej negatywny wpływ na środowisko w którym żyjemy? Jakie instrumenty, bodźce stosować, aby oszczędnie i efektywnie korzystać z zasobów przyrody oraz motywować do proekologicznych zachowań wszystkich użytkowników środowiska? Na te i wiele innych pytań szukać będziemy wspólnie odpowiedzi.  
Prześledzimy wpływ wody na rozwój i upadek cywilizacji oraz dowiemy się jak zarządzać wodą w obliczu globalnych zmian klimatycznych. Przyjrzymy się miastom i mieszkańcom miast, ich aktywności, tej pozytywnej i negatywnej.
Nie będziemy unikać tematów trudnych takich jak m.in.: dostęp do słodkiej „czystej” wody, liniowy vs cyrkulacyjny model gospodarowania czy miejski greenwasching.               

Szczegółowy program wykładów w semestrze letnim 2023/2024 - na stronie projektu „Wyzwania XXI wieku” 

Koordynator projektu: dr hab. Joanna Żelazna-Wieczorek, prof. UŁ
Redakcja: Centrum Komunikacji i PR