Dostępność w praktyce – Uniwersytet Łódzki na rzecz inkluzywności

W Pałacu Biedermanna odbyły się warsztaty „Postęp w dostępności kultury”, skupiające się na poprawie dostępności przestrzeni publicznych dla osób niewidomych i słabowidzących. Uczestniczący mieli wyjątkową okazję doświadczyć poruszania się z białą laską, co pozwoliło im lepiej zrozumieć codzienne wyzwania osób z dysfunkcją wzroku. Testowano również innowacyjne rozwiązania z zakresu technologii druku 3D, które mogą znacząco poprawić jakość życia tych osób. Wydarzenie zostało zorganizowane 19 marca br. przez Fundację Widzimy Inaczej we współpracy z Uniwersytetem Łódzkim.

Do udziału w warsztatach zaproszono osoby odpowiadające za dostępność w instytucjach publicznych na terenie województwa łódzkiego, w tym pracowników Centrum Wsparcia i Dostępności UŁ.

Bartosz Stępień – dyrektor Centrum Wsparcia i Dostępności UŁ:

To były bardzo ciekawe i wartościowe wydarzenie. Co szczególnie ważne, prowadzone w całości przez osobę słabowidzącą. Zajmuję się dostępnością od wielu lat. Doświadczenia zebrane w tym czasie pokazały mi, że jedyną drogą do tworzenia otoczenia dla wszystkich (lub prawie wszystkich) jest działanie wspólne ludzi o różnych cechach, potrzebach i sposobach funkcjonowania. Poznawanie perspektywy innych osób jest w tym procesie niezbędne. Spacer z zasłoniętymi oczami i białą laską całkowicie zmienia postrzeganie tego, co w otoczeniu jest potrzebne, aby móc się bezpiecznie przemieszczać. Odbieranie świata słuchem i dotykiem pozwala lepiej zrozumieć, jak powinniśmy przygotowywać materiały dla osób niewidomych i słabowidzących. Dzięki takim warsztatom można faktycznie zrozumieć, czym jest dostępność uczelni.


Wsparcie dla studiujących 

Na Uniwersytecie Łódzkim z powodzeniem kształcą osoby z różnymi niepełnosprawnościami i dysfunkcjami. Obecnie w naszej społeczności akademickiej studiują 433 osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, w tym 7 osób na studiach doktoranckich. Centrum Wsparcia i Dostępności UŁ (dawniej Akademickie Centrum Wsparcia) zapewnia im różnego rodzaju pomoc, w tym między innymi wsparcie psychologiczne, edukacyjne, tłumacza PJM, sprzętowe, asystenta dydaktycznego. Warto zaznaczyć, że pomoc jest dostępna nie tylko dla osób z tego typu orzeczeniami. Rodzaj wsparcia zależy od indywidualnych potrzeb i możliwości, obejmując głównie aktywność dydaktyczną, ale także ogólnie pojęte życie akademickie. Prowadzone są też specjalne programy z zakresu higieny zdrowia psychicznego. Więcej na ten temat można przeczytać na stonie Centrum Wsparcia i Dostępności UŁ.

Projekty naukowe i inicjatywy

Od 2013 roku Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego intensywnie pracuje nad wsparciem osób o specjalnych potrzebach w dostępie do sztuki i kultury. W ostatnich latach zrealizowano dwa znaczące projekty: „Sztuka łódzka na tle sztuki europejskiej. Wykluczeni/Włączeni” oraz „Przyjazne miasto. Wsparcie samodzielności osób z dysfunkcją wzroku w zakresie korzystania z sieci połączeń komunikacji miejskiej w Łodzi”. Oba projekty były współfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Ponadto, przeprowadzono szereg innych inicjatyw na rzecz inkluzywności sztuki. Działania zespołu dr hab. Anety Pawłowskiej – Dyrektor Instytutu Historii Sztuki na Wydziale Filozoficzno-Historycznym UŁ są wielokierunkowe. Obejmują badania, projekty wspierające środowiska defaworyzowane oraz dydaktykę. Prowadzone są ogólnouczelniane zajęcia, podczas których można się nauczyć tworzenia opisów audiodeskrypcyjnych i współpracy z osobami o specjalnych potrzebach. 

W stronę inkluzywności – społeczna odpowiedzialność uczelni

Potrzeby społeczności akademickiej w zakresie dostępności wykraczają poza widoczne niepełnosprawności. Przed nami wiele wyzwań związanych z przygotowaniem do pracy z osobami w spektrum autyzmu, z zespołem Aspergera, ADHD, trudnościami w uczeniu się oraz kryzysami zdrowia emocjonalnego, społecznego i psychicznego. Już teraz obserwujemy wzrost liczby osób studiujących zmagających się z takimi problemami. Wsparcia potrzebują też pracownicy uczelni. Dostępność dla osób ze specjalnymi potrzebami to proces ciągły, wymagający zaangażowania zarówno ze strony uczelni, jak i całej naszej społeczności. Dzięki rosnącej świadomości i podejmowanym konkretnym działaniom, Uniwersytet Łódzki może stawać się miejscem bez barier, otwartym i przyjaznym. 

Poczytaj więcej: 

 

Materiał, redakcja: Agata DawidowiczCentrum Współpracy z Otoczeniem i Społecznej Odpowiedzialności Uczelni
Zdjęcia: Dominik NogalaCentrum Współpracy z Otoczeniem i Społecznej Odpowiedzialności Uczelni