„Animacja na Akademii” – badacze animacji filmowej na UŁ

Po co prześwietlać misia? Dlaczego pająki są dobrymi bohaterami filmowymi? Co można zrobić z trzech zapałek? Na te pytania odpowiedzieli naukowcy, popularyzatorzy nauki, artyści, studenci i twórcy związani ze światem animacji filmowej podczas sesji „Animacja na Akademii”, która odbyła się 6 grudnia na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego.

 

Wydarzenie, organizowane przez Grupę Badawczą Polska Animacja w ramach 14. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego StopTrik PL, przyciągnęło prelegentów z wielu ośrodków naukowych w kraju i na świecie. Po raz pierwszy głównym językiem komunikacji był język angielski, co pozwoliło na wymianę doświadczeń z badaczami z Anglii, Włoch, Węgier i z Japonii. Cechą charakterystyczną wydarzenia, odróżniającą je od innych spotkań naukowych, był format pięciominutowej wypowiedzi. Badacze mieli dokładnie pięć minut, aby przedstawić swoje plany naukowe, projekty, publikacje, zadać pytania bądź zaprosić do współpracy.

W sesji wzięli udział:

  • Anna Kowalik z Akademii Sztuki Pięknych w Warszawie, która opowiedziała o planach działania naukowo-konserwatorskiego wokół lalek filmowych ze Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi
  • Katarzyna Konopińska z Akademii Sztuki Pięknych w Warszawie, która w ramach pracy magisterskiej konserwuje lalki z serialu o misiu Colargolu
  • Agata Hofelmajer-Roś ze Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Śląskiego, która zrekapitulowała zgromadzone wiadomości dotyczące reprojektora ze SMFF „Se-Ma-For”
  • Lucy Childs, niezależna artystka działająca pod pseudonimem Doctor Digitalia and the Analogue Angels, która opowiedziała o swojej drodze zawodowej od akademiczki do praktyczki animacji DOI
  • Elisabetta del Ponte z Middlesex University, która w ramach swojego doktoratu rozważa status ontologiczny lalki filmowej
  • Julia Hazuka z Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, która przedstawiła profil kierunku Animacja na UAP
  • Ewa Ciszewska z Uniwersytetu Łódzkiego, która przedstawiła projekt naukowy dotyczący niewygodnego dziedzictwa (dissonant heritage) polskiej animacji
  • Joanna Kosińska-Wajcht z Uniwersytetu Łódzkiego, która podzieliła się planami badania historii studia SMFF „Se-Ma-For” w Tuszynie za pomocą historii mówionej; Joanna Kosińska-Wajcht opowiedziała także o archiwum historii mówionej polskiej kinematografii stworzonym przez Annę Michalską w Muzeum Kinematografii w Łodzi
  • Yukki Arai z Kyoto University przedstawiła fragment swojej pracy doktorskiej o wpływie polskiej animacji spod znaku Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka na francuską animację
  • Dominik Piekarski z Uniwersytetu Łódzkiego, który w swojej pracy licencjackiej zajmuje się wizerunkami wsi w polskim filmie animowanym
  • Marta Maciejewska z Uniwersytetu Gdańskiego, która bada animację irlandzką
  • Adam Trwoga z Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, który śledzi wątki religijne w filmie animowanym
  • Agata Gąsieniec z Uniwersytetu Łódzkiego, która w ramach licencjatu przygotowuje film animowany o zemście pająka
  • Aleksandra Chrapowicka ze Szkoły Filmowej w Łodzi, która zaprezentowała kolektywną pracę studencką osnutą wokół baśni o Jasiu i Małgosi
  • Mikołaj Birek z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, który opowiedział o swoim filmie oraz związkach AI z animacją
  • Géza M. Tóth z Uniwersytetu Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, twórca animacji, opowiedział o swojej serii „Mitch Match”
  • Piotr Sitarski z Uniwersytetu Łódzkiego, który podzielił się spostrzeżeniami na temat dzieci jako bohaterów i odbiorców polskiej animacji seryjnej

„Animacja na Akademii” pozwoliła na międzydyscyplinarną i międzypokoleniową wymianę doświadczeń badaczy zajmujących się animacją.

W nawiązaniu do rzemieślniczego wytwarzania animacji w dobie przedcyfrowej tegoroczne plakietki imienne ręcznie wykaligrafowała studentka III roku filmoznawstwa i wiedzy o mediach, Agata Gąsieniec. Planszę otwierającą wydarzenie zaprojektowała Weronika Wasilewska.

W kolejnych dniach osoby związane z Grupą Badawcza Polska Animacja były obecne na festiwalu StopTrik w funkcji kuratorów sekcji filmowej „Efekt obcości” przygotowanej przez Martynę Gonciarz i Szymona Szula. W tym roku członkiem jury studenckiego był członek grupy, Dominik Piekarski. Joanna Kosińska-Wajcht poprowadziła spotkanie wokół filmów z programu „Wielogłos”, prezentującego filmy powstałe na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Producentką festiwalu StopTrik jest członkini GBPA, doktorantka UŁ, Oliwia Nadarzycka.


Tekst: dr Ewa Ciszewska
Zdjęcia: Krystyna Schevchenko