Jak najnowsze narzędzia AI zmieniają popularyzację nauki

Dobiegł końca projekt „Podążaj za ciekawością. Jak inspirować nauką?”, realizowany w ramach programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego: „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego”. W ramach zadania przeprowadzono szereg szkoleń dla osób zajmujących się szeroko rozumianą popularyzacją nauki na Uniwersytecie Łódzkim oraz dla osób doktoryzujących się, które miały okazję zdobyć wiedzę z zakresu tworzenia wideoabstraktów. Najbardziej widocznymi efektami projektu była seria czterech podcastów i czterech filmów o nauce tworzonej na naszej uczelni. Jeden z wymienionych filmów zasługuje na szczególną uwagę.

Film „Mroczne strony przemysłowej Łodzi” opowiada o tym, jak industrializacja ukształtowała Łódź, wpływając na środowisko, zdrowie i dzisiejsze życie mieszkańców. Materiał filmowy został zrealizowany na bazie wykładu dra Marcina Szymańskiego, zarejestrowanego 23 października 2024 r. Nastepnie, przy ścisłej współpracy z naukowcem, tekst wykładu został przekształcony w scenariusz, a w kolejnym kroku – wykorzystując wyłącznie materiały archiwalne i współczesne ujęcia miasta – na film. 

Autorem koncepcji wizualnej oraz scenariusza jest Stefan Brajter. Znany łódzki fotograf, twórca refotografii, czyli zestawień starych zdjęć ze współczesnymi oraz wielu filmów edukacyjnych o Łodzi, jak choćby z okazji 200 lat powstania ul. Piotrkowskiej. To, co w tworzeniu filmu o wpływie przemysłowych ścieków na nasze miasto było najbardziej niezwykłe, to bardzo szerokie wykorzystanie narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji. Jak mówi sam autor:

W procesie powstawania filmu wykorzystałem wiele aplikacji generatywnej sztucznej inteligencji. Do wygenerownia głosu lektora użyłem narzędzi firmy ElevenLabs. Zdjęcia ożywiałem za pomocą aplikacji takich jak Hailuo AI, Runway oraz Kling AI, natomiast muzykę stworzyłem z wykorzystaniem Udio AI Music Generator. Przyznam, że było to ciekawe wyzwanie i w trakcie tworzenia filmu dla Uniwersytetu Łódzkiego, przeżywałem wiele twórczych zaskoczeń. Choć efekt końcowy jest zadowalający, to jednak kosztował więcej pracy niż można by przypuszczać.   

Tego typu podejście do produkcji filmu popularnoanukowego otworzyło wiedzę w nim zawartą na kolejną możliwość poszerzenia grona odbiorców. Ścieżka dialogowa filmu została przetłumaczona na język angielski i niemiecki (odbyło się to z wykorzstaniem AI, ale pod nadzorem tłumaczy z krwi i kości), a narzędzia firmy ElevenLabs pozwoliły łatwo wygnerować lektorów tychże języków. W ten sposób film zaczął funkcjonować w trzech wersjach językowych, do których obejrzenia i dalszego udostępniania serdecznie zachęcamy.

Film w wersji polskiej

 

Film w wersji angielskiej

 

Film w wersji niemieckiej

 

Filmy powstały w ramach projektu „Podążaj za ciekawością. Jak inspirować nauką?” zrealizowanego dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu: „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego”.

Redakcja: Michał Gruda (Centrum Komunikacji i PR)

Misją Uniwersytetu Łódzkiego jest rzetelne prowadzenie badań naukowych oraz aktywne głoszenie prawdy z nich płynącej, tak by mądrze kształcić kolejne pokolenia, być użytecznym dla społeczeństwa oraz odważnie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Doskonałość naukowa jest dla nas zawsze najlepszym kompasem. Nasze wartości to: odwaga, ciekawość, zaangażowanie, współpraca i szacunek.