Zasady korzystania z systemów AI w procesie kształcenia i dyplomowania w UŁ

Coraz częściej narzędzia AI znajdują swoje zastosowanie w procesie przygotowywania prac pisemnych. Wymaga to jednak zachowania odpowiednich standardów, tak aby prace te miały charakter twórczy i oryginalny, a także prezentowały odpowiednią jakość. W tym celu w Uniwersytecie Łódzkim wprowadzono zasady korzystania z systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia i dyplomowania.

Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji jako wsparcia pracy studenta, seminarzysty, doktoranta w procesie przygotowywania prac pisemnych jest możliwe jedynie po uprzednim uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia lub seminarium i wymaga jego zgody. Konieczne jest określenie: celu, zakresu oraz sposobu wykorzystania tej technologii w pracach dyplomowych, rozprawach doktorskich oraz pracach zaliczeniowych.  

Prace studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych oraz uczestników innych form kształcenia mogą być wyrywkowo weryfikowane za pomocą detektorów sztucznej inteligencji.  

Zabronione jest korzystanie z systemów sztucznej inteligencji podczas egzaminów i kolokwiów, chyba że polecenia lub treści zadań uzasadniają ich użycie i określają, w jakim zakresie jest to możliwe. 

Dziekan, w porozumieniu z odpowiednią Wydziałową Komisją ds. jakości kształcenia, może ustalić szczegółowe zasady wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia dla określonego programu/programów studiów, z uwzględnieniem przepisów zarządzenia. Zasady te muszą uzyskać pozytywną rekomendację Zespołu ds. generatywnej sztucznej inteligencji działającego w Uniwersytecie Łódzkim

Powyższe zasady dotyczące prac pisemnych przygotowywanych w procesie kształcenia zostały szczegółowo opisane w zarządzeniu nr 106 Rektora UŁ w sprawie korzystania z systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia i dyplomowania w Uniwersytecie Łódzkim. 

 

Materiał: Zespoł ds. generatywnej sztucznej inteligencji
Redakcja: Centrum Komunikacji i PR