KIERUNEK: DZIENNIKARSTWO, MEDIA I PROJEKTOWANIE KOMUNIKACJI
Opis studiów
DZIENNIKARSTWO, MEDIA I PROJEKTOWANIE KOMUNIKACJI stanowi odpowiedź na potrzeby dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Studia przekazują wiedzę na temat szeroko rozumianych zawodów medialnych, akcentując ich znaczenie w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym. Głównym celem kierunku jest przygotowanie przyszłych absolwentów do funkcjonowania w świecie mediów wymagającym stałego wzbogacania zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania działań komunikacyjnych.
Program studiów obejmuje wiedzę z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz wybraną problematykę z nauk o kulturze, językoznawstwa, literaturoznawstwa i nauk o sztuce. Jego istotne uzupełnienie stanowi kształcenie umiejętności praktycznych w ramach prac projektowych i tworzenia różnych form wypowiedzi werbalnych, wizualnych i multimedialnych. Działające na Wydziale studia radiowe i telewizyjne umożliwiają studentom praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej i zdobycie doświadczenia w pracy z kamerą i mikrofonem.
W proces dydaktyczny zaangażowani są badacze specjalizujący się w problematyce komunikowania i mediów, a także doświadczeni dziennikarze, pracownicy działów public relations i agencji reklamowych.
Specjalności
Specjalizacje w ramach kierunku:
- Dziennikarstwo
Specjalizacja przybliża na kilku płaszczyznach zagadnienia związane z dziennikarstwem i mediami. Zaznajamia z największymi osiągnięciami sztuki dziennikarskiej, uczy sztuki publicznego przemawiania i dyskutowania, unaocznia rolę etykiety językowej w komunikacji międzykulturowej, zapoznaje z technikami promocyjnymi i strategiami przedsiębiorstw medialnych, kształci umiejętność przygotowania standardowej i niestandardowej reklamy w oparciu o słowo i obraz. Absolwenci specjalizacji dziennikarskiej są przygotowani do podjęcia pracy w zawodzie dziennikarza prasowego, radiowego, telewizyjnego oraz internetowego.
- Reklama i komunikacja wizualna
Specjalność kształci w zakresie nowoczesnych form projektowania przekazów pełniących funkcję promocyjną. Uczy skutecznego komunikowania na poziomie językowym (Copywriting, Projektowanie narracji w spocie reklamowym) i pozajęzykowym (Dźwięk i muzyka w reklamie, Obraz w reklamie), uwzględniając aspekty psychologiczne i estetyczne przekazów. Pozwala zdobyć umiejętności w zakresie projektowania typografii i małych form graficznych czy grafiki użytkowej. Zaznajamia ze środkami komunikacji filmowej. Uczy świadomego korzystania z mechanizmów inspiracji i kreacji. Absolwenci specjalności są przygotowani do podjęcia pracy w charakterze projektantów i producentów przekazów komunikacyjnych tworzonych na potrzeby działań PR-owych, reklamowych i promocyjnych.
Wyboru specjalności studenci dokonują po 3. semestrze studiów.
Główne przedmioty
- Nauka o komunikowaniu
- Rynek mediów w Polsce i na świecie
- Narzędzia cyfrowe w komunikacji społecznej
- Tekstowe gatunki dziennikarskie
- Komunikacja w sztuce XX i XXI wieku
- Gatunki dziennikarskie
- Najnowsze zjawiska i trendy w komunikacji i mediach
- Audiowizualne gatunki dziennikarskie
- Interaktywne gatunki dziennikarskie
- Public relations – zasady i narzędzia
- Nauka o komunikowaniu – argumentacja
- Metody badawcze w medioznawstwie i komunikacji
- Konstrukty komunikacyjne w praktyce
- Stylistyka praktyczna
- Projekt medialny
- Etyka w komunikacji społecznej i mediach
- Autoprezentacja i wizerunek
- Prawo mediów
Sylwetka absolwenta
Absolwent kierunku jest przygotowany do pracy w mediach zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych. Posiada niezbędną wiedzę i umiejętności do prowadzenia działalności dziennikarskiej oraz projektowania komunikacji w aspekcie kulturowym. Ma umiejętność krytycznego myślenia, łączenia faktów, wnioskowania, argumentowania i autoprezentacji. Potrafi sprawnie komunikować się z ludźmi, współpracować w zespole, podejmować decyzje, inicjować zadania oraz dokonywać oceny działań własnych i innych osób.
Studia licencjackie przygotowują do podjęcia pracy w redakcjach mediów tradycyjnych i internetowych w charakterze reportera, redaktora, prezentera, spikera, blogera czy vlogera, a także asystenta wydawcy oraz producenta. Absolwent kierunku może znaleźć zatrudnienie również w agencjach PR-owych i reklamowych, biurach marketingowych oraz w obszarach rynku pracy zorientowanych na organizację wydarzeń, konferencji i imprez.
Studia na kierunku DZIENNIKARSTWO, MEDIA I PROJEKTOWANIE KOMUNIKACJI przygotowują do podjęcia kształcenia na studiach II stopnia.
Zasady przyjęć
Kategoria przedmiotu | Przedmioty |
---|---|
1 maksymalnie jeden (wymagany)
|
język polski |
2 maksymalnie jeden (wymagany)
|
język obcy, historia, matematyka |
3 maksymalnie dwa (nie wymagane)
|
język obcy, historia, matematyka, WOS, informatyka, biologia, geografia |
Kandydat powinien posiadać podstawową umiejętność w zakresie posługiwania się technicznymi środkami kształcenia na odległość, umożliwiającą korzystanie z platform zdalnego nauczania i pracę zespołową.
Zasady przeliczania punktacji uzyskanej na maturze
Kategoria przedmiotu | Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony | Poziom dwujęzyczny w przypadku języka obcego |
---|---|---|---|
1 do przeliczenia uwzględniany jest jeden wynik z przedmiotu Przedmiot jest wymagany |
1,5 | 4 | 5 (dla neofilologii x7) |
2 do przeliczenia uwzględniany jest jeden wynik z przedmiotu Przedmiot jest wymagany |
1 | 3 | 3,75 |
3 do przeliczenia uwzględniane są maksymalnie dwa wyniki z przedmiotów Przedmioty nie są wymagane: posiadanie przedmiotów dajedodatkowe punkty, ale ich brak nie wpływa na możliwość ubiegania się o przyjęcie na dany kierunek/specjalność |
0,5 | 1 | 1,25 |
Co dalej?
Kontakt dla kandydata
E-mail: dziennikarstwo@uni.lodz.pl
Telefon: (42) 665 53 54 (sekretariat Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej)