KIERUNEK: DZIENNIKARSTWO, MEDIA I PROJEKTOWANIE KOMUNIKACJI

Opis studiów

DZIENNIKARSTWO, MEDIA I PROJEKTOWANIE KOMUNIKACJI stanowi odpowiedź na potrzeby dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Studia przekazują wiedzę na temat szeroko rozumianych zawodów medialnych, akcentując ich znaczenie w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym. Głównym celem kierunku jest przygotowanie przyszłych absolwentów do funkcjonowania w świecie mediów wymagającym stałego wzbogacania zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania działań komunikacyjnych.

Program studiów obejmuje wiedzę z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz wybraną problematykę z nauk o kulturze, językoznawstwa, literaturoznawstwa i nauk o sztuce. Jego istotne uzupełnienie stanowi kształcenie umiejętności praktycznych w ramach prac projektowych i tworzenia różnych form wypowiedzi werbalnych, wizualnych i multimedialnych. Działające na Wydziale studia radiowe i telewizyjne umożliwiają studentom praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej i zdobycie doświadczenia w pracy z kamerą i mikrofonem. 
W proces dydaktyczny zaangażowani są badacze specjalizujący się w problematyce komunikowania i mediów, a także doświadczeni dziennikarze, pracownicy działów public relations i agencji reklamowych. 

Specjalności

Specjalizacje w ramach kierunku:

  • Dziennikarstwo

Specjalizacja przybliża na kilku płaszczyznach zagadnienia związane z dziennikarstwem i mediami. Zaznajamia z największymi osiągnięciami sztuki dziennikarskiej, uczy sztuki publicznego przemawiania i dyskutowania, unaocznia rolę etykiety językowej w komunikacji międzykulturowej, zapoznaje z technikami promocyjnymi i strategiami przedsiębiorstw medialnych, kształci umiejętność przygotowania standardowej i niestandardowej reklamy w oparciu o słowo i obraz. Absolwenci specjalizacji dziennikarskiej są przygotowani do podjęcia pracy w zawodzie dziennikarza prasowego, radiowego, telewizyjnego oraz internetowego.

  • Reklama i komunikacja wizualna

Specjalność kształci w zakresie nowoczesnych form projektowania przekazów pełniących funkcję promocyjną. Uczy skutecznego komunikowania na poziomie językowym (Copywriting, Projektowanie narracji w spocie reklamowym) i pozajęzykowym (Dźwięk i muzyka w reklamie, Obraz w reklamie), uwzględniając aspekty psychologiczne i estetyczne przekazów. Pozwala zdobyć umiejętności w zakresie projektowania typografii i małych form graficznych czy grafiki użytkowej. Zaznajamia ze środkami komunikacji filmowej. Uczy świadomego korzystania z mechanizmów inspiracji i kreacji. Absolwenci specjalności są przygotowani do podjęcia pracy w charakterze projektantów i producentów przekazów komunikacyjnych tworzonych na potrzeby działań PR-owych, reklamowych i promocyjnych. 

Wyboru specjalności studenci dokonują po 3. semestrze studiów. 

Główne przedmioty

  • Nauka o komunikowaniu
  • Rynek mediów w Polsce i na świecie
  • Narzędzia cyfrowe w komunikacji społecznej 
  • Tekstowe gatunki dziennikarskie 
  • Komunikacja w sztuce XX i XXI wieku 
  • Gatunki dziennikarskie
  • Najnowsze zjawiska i trendy w komunikacji i mediach
  • Audiowizualne gatunki dziennikarskie
  • Interaktywne gatunki dziennikarskie
  • Public relations – zasady i narzędzia
  • Nauka o komunikowaniu – argumentacja
  • Metody badawcze w medioznawstwie i komunikacji
  • Konstrukty komunikacyjne w praktyce
  • Stylistyka praktyczna
  • Projekt medialny
  • Etyka w komunikacji społecznej i mediach
  • Autoprezentacja i wizerunek
  • Prawo mediów

Sylwetka absolwenta

Absolwent kierunku jest przygotowany do pracy w mediach zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych. Posiada niezbędną wiedzę i umiejętności do prowadzenia działalności dziennikarskiej oraz projektowania komunikacji w aspekcie kulturowym. Ma umiejętność krytycznego myślenia, łączenia faktów, wnioskowania, argumentowania i autoprezentacji. Potrafi sprawnie komunikować się z ludźmi, współpracować w zespole, podejmować decyzje, inicjować zadania oraz dokonywać oceny działań własnych i innych osób.

Studia licencjackie przygotowują do podjęcia pracy w redakcjach mediów tradycyjnych i internetowych w charakterze reportera, redaktora, prezentera, spikera, blogera czy vlogera, a także asystenta wydawcy oraz producenta. Absolwent kierunku może znaleźć zatrudnienie również w agencjach PR-owych i reklamowych, biurach marketingowych oraz w obszarach rynku pracy zorientowanych na organizację wydarzeń, konferencji i imprez.

Studia na kierunku DZIENNIKARSTWO, MEDIA I PROJEKTOWANIE KOMUNIKACJI przygotowują do podjęcia kształcenia na studiach II stopnia.

Zasady przyjęć

Kategoria przedmiotu Przedmioty
1 maksymalnie jeden (wymagany)

język polski

2 maksymalnie jeden (wymagany)

język obcy, historia, matematyka

3 maksymalnie dwa (nie wymagane)

język obcy, historia, matematyka, WOS, informatyka, biologia, geografia

Kandydat powinien posiadać podstawową umiejętność w zakresie posługiwania się technicznymi środkami kształcenia na odległość, umożliwiającą korzystanie z platform zdalnego nauczania i pracę zespołową.

Zasady przeliczania punktacji uzyskanej na maturze

Kategoria przedmiotu Poziom podstawowy Poziom rozszerzony Poziom dwujęzyczny w przypadku języka obcego
1
do przeliczenia uwzględniany jest jeden wynik z przedmiotu
Przedmiot jest wymagany
1,5 4 5 (dla neofilologii x7)
2
do przeliczenia uwzględniany jest jeden wynik z przedmiotu
Przedmiot jest wymagany
1 3 3,75
3
do przeliczenia uwzględniane są maksymalnie dwa wyniki z przedmiotów
Przedmioty nie są wymagane: posiadanie przedmiotów dajedodatkowe punkty, ale ich brak nie wpływa na możliwość ubiegania się o przyjęcie na dany kierunek/specjalność
0,5 1 1,25

Co dalej?

Kontakt dla kandydata

E-mail: dziennikarstwo@uni.lodz.pl

Telefon: (42) 665 53 54 (sekretariat Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej)

Dane wydziału i lokalizacja

Wydział Filologiczny

Pomorska 171/173 90-236 Łódź

Leaflet | © OpenStreetMap contributors