O IMPREZIE
Cześć! 👋
Jeżeli czytasz ten tekst, to znaczy, że prawdopodobnie zainteresowało Cię nasze wydarzenie. A skoro udało już się nam zwrócić Twoją uwagę, czujemy się w obowiązku, by wyjaśnić Ci, o co w tym wszystkim chodzi! 🙂
Idea Dnia Otwartego Wydziału Filologicznego UŁ powstała 8 lat temu. W marcu 2017 roku po raz pierwszy spotkaliśmy się z uczniami szkół ponadpodstawowych. W naszych gościnnych progach licealiści mogli wziąć udział w licznych wykładach i warsztatach prowadzonych przez pracowników naukowych, porozmawiać ze studentami, poznać infrastrukturę naszego Wydziału i uczestniczyć w tematycznych konkursach...
👀 Zobacz relację z ubiegłorocznej edycji imprezy ⤵️
HARMONOGRAM WYDARZENIA
4 kwietnia (piątek) 2025 r.
Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego
ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź
Forma: warsztaty/wykłady dla licealistów (obowiązują zapisy) + ogólnodostępne stoiska informacyjne poszczególnych kierunków
Godzinowy plan imprezy wygląda następująco:
- 10:00 –10:30 – inauguracja w Auli A1 z udziałem wybranych grup szkolnych
- 10:45 –11:15 – 1. tura zajęć
- 11:30 –12:00 – 2. tura zajęć
- 12:15 –12:45 – 3. tura zajęć
- 13:00 –13:30 – 4. tura zajęć
Od godziny 10:00 do 13:30 dostępne dla uczestników wydarzenia będą kierunkowe stoiska informacyjne, przy których dyżury pełnić będą studenci i wykładowcy.
ZAPISY
LISTA ZAJĘĆ
REJESTRACJA NA ZAJĘCIA POTRWA DO 16 MARCA WŁĄCZNIE.
▶ Etykieta, czyli zasady dobrego wychowania na co dzień
Podczas spotkania w formie konkursu przybliżę uczestnikom pojęcia i zasady rządzące dobrym wychowaniem. Protokół obowiązuje wszędzie: w domu, w szkole, na ulicy, w kościele, w pracy, w biznesie i w rozrywce. Nawet piraci mają swoje zasady! A jeśli uważacie, że zasady są po to, aby je łamać, zapraszam najpierw do ich poznania! W końcu trzeba wiedzieć, co można złamać.
Forma zajęć: warsztat z quizem
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr Anita Grzegorzewska
▶ Jak rozmawiać w telewizji?
Zajęcia mają charakter praktyczny i odbywają się w studiu telewizyjnym. Objaśniam zasady tworzenia programów publicystycznych, po czym zapraszam chętnych do rejestracji 15-20 minutowej rozmowy, którą uczestnicy dostają na pamiątkę zajęć.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 10 osób
Osoba prowadząca: dr Krzysztof Grzegorzewski
▶ Kuchnia dźwiękowa. Warsztat radiowca
Warsztaty wprowadzą licealistów w świat dźwiękowych opowieści: dokumentalnych i fikcjonalnych. Uczestnicy nauczą się rozpoznawać gatunki zaliczane do radia artystycznego oraz poznają techniki dźwiękowej „kuchni” – od kuchni.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 10 osób
Osoba prowadząca: dr Joanna Bachura-Wojtasik
UWAGA! Zajęcia odbywają się w innym przedziale czasowym:
Tura I: 12:15-12:45
Tura II: 13:00-13:30
▶ On Air i On Demand. Odkryj świat dźwięku
Warsztaty radiowe to niepowtarzalna okazja, by w profesjonalnym studiu radiowym zanurzyć się w świat dźwięku i poznać techniki pracy z audio.
Warsztaty rozpoczną się od krótkiego wprowadzenia teoretycznego – dowiesz się, jak przygotowuje się materiały informacyjne, wejścia antenowe czy podcasty. Następnie przejdziesz do działania – nauczysz się pracy z mikrofonem, technik nagrywania i współpracy z realizatorem. To wszystko pozwoli Ci wcielić się w rolę prezentera radiowego – każdy uczestnik i uczestniczka będą mieli szansę spróbowania swoich sił w nagraniu krótkiej formy radiowej lub podcastowej. Przyjdź i sprawdź, jak brzmi Twój głos w eterze!
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 10 osób
Osoby prowadzące: dr Eliza Matusiak, dr Kinga Sygizman
UWAGA! Zajęcia odbywają się tylko raz i trwają 1 h 15 min. – od 10:45 do 12:00 (obejmują przedział czasowy pokrywający dwie pierwsze tury).
▶ Z kamerą na sali sądowej
Celem zajęć jest przedstawienie uczniom wybranych fragmentów filmów sądowych i omówienie wykorzystanych w nich filmowych środków stylistycznych, które wpływają na konstrukcję dramaturgii procesu sądowego. Dzięki zajęciom uczniowie będą mogli zbadać, w jaki sposób procesy sądowe przedstawiane są i przetwarzane przez medium filmowe.
Forma zajęć: prezentacja
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: mgr Oliwia Kalinowska-Andrzejczak
▶ Jak prawdziwe są nasze wspomnienia? Wordsworth, żonkile i baseball
Zajęcia poświęcone są utworowi „Żonkile” angielskiego poety romantycznego, Williama Wordswortha. Wiersz interpretowany będzie w kontekście badań nad ludzką pamięcią, których uczestnicy m.in. mieli oglądnąć i zapamiętać przebieg meczu baseballu.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr Marta Goszczyńska
Wymagania: znajomość języka angielskiego na poziomie B2
▶ Language and the Internet
Zajęcia kierowane są do osób zainteresowanych wpływem internetu i mediów społecznościowych na język oraz na sposoby komunikacji we współczesnym świecie. Omówione zostaną zmiany w słownictwie, stylu wypowiedzi i strukturach językowych wynikające z dynamicznego rozwoju kultury online.
Forma zajęć: Warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr Maria Szymańska
Wymagania: znajomość języka angielskiego na poziomie B2
Uwaga! Zajęcia odbędą się w 2 turach: 10:45-11:15 oraz 11:30-12:00
▶ Persuasion in political and media discourse
Zajęcia wprowadzą studentów w zasady perswazji Cialdiniego i pokażą, jak można je stosować poza reklamą. Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim i obejmą zarówno teorię, jak i ćwiczenia praktyczne.
Forma zajęć: Warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr Anna Ewa Wieczorek
Wymagania: znajomość języka angielskiego na poziomie B2-C1
Uwaga! Zajęcia odbędą się w 2 turach: 12:15-12:45 oraz 13:00-13:30
▶ Posthumanistyczne spojrzenie na cyborgi, hybrydy i roboty
Czy jesteśmy jeszcze ludźmi, czy już cyborgami? Nasze ciała coraz bardziej łączą się z technologią – używamy smartfonów, nosimy inteligentne zegarki, korzystamy z medycyny, która pozwala nam przekraczać biologiczne ograniczenia. W trakcie prezentacji zastanowimy się, czy można nas nazwać cyborgami, hybrydami albo częścią „postludzkiego” świata.
Porozmawiamy o tym, jak technologia wpływa na nasze życie i kim właściwie jesteśmy w dzisiejszych czasach. Przyjrzymy się, w jaki sposób sztuka, literatura, filmy i gry ukazują medycynę przyszłości, sztuczną inteligencję, eksperymenty na zwierzętach i inne fascynujące tematy. Jeśli fascynują Cię przyszłość ciała, technologia i granice człowieczeństwa – ta prezentacja jest właśnie dla Ciebie!
Forma zajęć: Prezentacja
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr hab. Justyna Stępień
Wymagania: znajomość języka angielskiego na poziomie B2
▶ WyTŁUMACZ to po swojemu, czyli krótka przygoda z przekładem kreatywnym
Zapraszamy na zajęcia osoby, które lubią twórcze zabawy z językiem i chciałyby spróbować swoich sił w małym zadaniu tłumaczeniowym (przełożycie krótki tekst EN-PL). Na jego przykładzie porozmawiamy o tym, czy tłumacz to po prostu chodzący słownik oraz o tym, jak wyglądają i komu się spodobają studia na specjalności tłumaczeniowej.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 10 osób
Osoba prowadząca: mgr Agata Sadza
Wymagania: znajomość języka angielskiego na poziomie minimum B2, znajomość polskiego na poziomie C2 (zajęcia będą prowadzone w języku polskiem, ale z wykorzystaniem również języka angielskiego)
▶ AN czy AUF? Niemieckie przyimki od kuchni
Mieszkam na ulicy czy przy ulicy? Śpię w łóżku czy na łóżku? To będzie Dativ czy Akkusativ? Jeżeli kiedykolwiek zadawaliście sobie takie pytania, w końcu poznacie na nie odpowiedź! Koniec ze ZGADYWANIEM. Na filologii germańskiej stawiamy na ZROZUMIENIE. Zostań gramatyczną sigmą i zgarnij nagrody! Tylko na Dniu Otwartym Wydziału Filologicznego UŁ 2025!
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: mgr Szymon Cieśliński
Wymagania: znajomość języka niemieckiego na poziomie A1 lub A2 (poziom podstawowy, znajomość słów typu das Bett, der Tisch, gehen, stehen)
▶ W poszukiwaniu skarbu Nibelungów
Tematem zajęć będzie średniowieczny epos germański pt.: "Das Nibelungenlied" (Pieśń o Nibelungach). Zajęcia kierowane są do uczniów posługujących się językiem niemieckim przynajmniej na poziomie A1+/A2 i zainteresowanych kulturą i literaturą Niemiec. Zajęcia będą miały formę prezentacji połączonej z quizem. Uczniowie poznają bohaterów eposu i spróbują znaleźć odpowiedź na pytanie, gdzie został ukryty mityczny skarb Nibelungów.
Forma zajęć: prezentacja z quizem
Limit miejsc: 10 osób
Osoba prowadząca: dr Elżbieta Tomasi-Kapral
Wymagania: znajomość języka niemieckiego na poziomie A1+/A2
▶ Jaki to kraj ten Kraj Basków?
Zajęcia pozwolą licealistom na zdobycie podstawowej wiedzy o Kraju Basków, a szerzej ukażą także perspektywę wielokulturowości, wielojęzyczności i różnorodności Hiszpanii. Będzie w nich mowa o baskijskiej odrębności, języku, kulturze i zwyczajach, nie zabraknie także kilku przydatnych zwrotów po baskijsku. Kierowane są do licealistów szczególnie zainteresowanych Półwyspem Iberyjskim.
Forma zajęć: prezentacja
Limit miejsc: 50 osób
Osoba prowadząca: dr Jakub Szymański
Nie jest wymagana znajomość języka hiszpańskiego.
▶ Tussipect, guttalax, rhinoton – łacina i greka w świecie współczesnej farmacji
Zajęcia są kierowane do uczniów szkół średnich i mają przybliżyć istotę znajomości łaciny i greki w kontekście rozumienia nazw produktów farmaceutycznych. Podczas warsztatu słuchacze poznają podstawowe słówka pochodzące z języków klasycznych, które obecne są we współczesnej terminologii medycznej i farmaceutycznej.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoby prowadzące: dr Sylwia Krukowska, dr Adriana Grzelak-Krzymianowska
▶ Mit heroiczny w popkulturze
Warsztaty kierowane są do osób zainteresowanych literaturą popularną (zwłaszcza fantasy). W trakcie zajęć przedstawiona zostanie koncepcja mitu heroicznego na przykładzie cyklu wiedźmińskiego Andrzeja Sapkowskiego oraz mangi „Berserk” Kentaro Miury. Pod koniec warsztatów uczestnicy zostaną zachęceni do wspólnego stworzenia krótkiej historii z elementami mitu heroicznego.
UWAGA: w trakcie części wykładowej mogą pojawić się opisy i fragmenty mangi zawierające treści nieodpowiednie dla wrażliwych odbiorców.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: mgr Zuzanna Hejniak
▶ Podnieś głowę znad smartfona – komunikacja werbalna jako droga do sukcesu
Na zajęciach zastanowimy się, czym dla młodych ludzi jest sukces i jak go osiągnąć. Jaką rolę w osiągnięciu sukcesu pełnią inni ludzie? Jak być przez nich zrozumianym? Jak używać komunikacji werbalnej, żeby osiągać wyznaczone sobie cele? ,,Bądź zrozumiany – bądź szczęśliwy" - oto motto naszego spotkania.
Forma zajęć: wykład z elementami warsztatu
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr Monika Urbańska
▶ Słowa mogą ranić... Jak bronić się przed przemocą werbalną i psychiczną?
Podczas zajęć uczniowie poznają mechanizmy przemocy werbalnej i psychicznej, ich konsekwencje oraz skuteczne sposoby obrony. Omówimy, jak rozpoznać manipulację i toksyczne zachowania, a także jak budować asertywność oraz zdrowe granice. Zajęcia będą miały formę wykładu z elementami warsztatu – poprzez analizę sytuacji i ćwiczenie praktyczne młodzież dowie się, jak reagować na przemoc słowną.
Forma zajęć: wykład z elementami warsztatu
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr Elwira Olejniczak
▶ Tworzymy vademecum motywów maturalnych
Uczniowie będą mogli wczuć się w pracę redaktora wydawniczego, tworząc z przygotowanych materiałów pomoc dydaktyczną przydatną dla maturzystów. Wybór motywów oparty zostanie na maturalnych pytaniach jawnych opublikowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Uczniowie otrzymają polecenie wyboru „pasujących” do tematu materiałów - tekstowych i ikonograficznych, wykonania przypisu oraz napisania krótkiego tekstu, który pomoże powiązać wybrane materiały i jednocześnie uzasadni ich wybór.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr Małgorzata Pawlata
▶ Bagietką i widłami: francuskie potwory z dawnych epok
Uczestnicy będą mogli przenieść się do XVI-wiecznej Francji i odkryć, jakie potwory budziły wówczas strach. Poznają historie tajemniczych istot i zastanowią się, ile jest w nich prawdy. Będą mieli także możliwość zobaczenia dawnych rycin – ilustracji z kronik, które przedstawiały te niezwykłe stworzenia oczami ówczesnych ludzi. Na uczestników czeka także interaktywny konkurs z nagrodami. To świetna okazja, by zanurzyć się w dawnych wierzeniach i historiach pełnych grozy!
Forma zajęć: prezentacja z konkursem
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca:dr Justyna Giernatowska
Znajomość języka francuskiego nie jest wymagana.
▶ Świat widziany oczami rapera PLK
Warsztaty przybliżające język używany przez francuskich raperów: la langue de cité, najpopularniejsze tematy poruszane w piosenkach (les grandes thématiques de l’argot). Na zajęciach powiemy też kilka słów o raperze PLK.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr Andrzej Napieralski
Wymagania: znajomość języka francuskiego na poziomie A2
▶ Animacja rosyjska – rosyjski akcent w filmografii rozrywkowej
Celem zajęć jest prezentacja najpopularniejszych rosyjskich filmów animowanych dla dzieci. Uczestnicy porównają oryginalne wersje popularnych animacji z ich współczesnymi remake’ami oraz dowiedzą się o elementach życia codziennego Rosjan, w których można dostrzec inspirację filmami animowanymi i ich bohaterami.
Forma zajęć: prezentacja
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: mgr Paulina Sikora-Krizhevska
Zajęcia prowadzone w języku polskim.
▶ Elementy mitologii słowiańskiej i kultury ukraińskiej w animacji „Mavka. The forest song”
Celem zajęć jest przedstawienie ukraińskiej animacji „Mavka. The Forest Song” jako nośnika kontekstów kulturowych. Uczestnicy dowiedzą się o symbolach wykorzystanych w danej animacji oraz ich znaczeniu. Kluczowym elementem zajęć będzie zestawienie wybranych postaci mitologicznych z pierwowzorami, zakorzenionymi w mitologii słowiańskiej oraz literaturze i kulturze ukraińskiej.
Forma zajęć: prezentacja
Limit miejsc: 30 osób
Osoby prowadzące: dr Ełona Curkan-Dróżka, mgr Piotr Baleja
Zajęcia prowadzone w języku polskim.
▶ „Ril ****krinzh, go na pati lowit' wayb#!”
Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z najbardziej charakterystycznymi wyrażeniami slangowymi w języku rosyjskim. W ramach wspólnej pracy na lekcji interaktywnej uczestnicy spróbują swoich sił w odgadywaniu znaczenia wyrażeń slangowych, w porównywaniu przykładów w języku polskim i rosyjskim, a także w samodzielnym tworzeniu wypowiedzi wyłącznie z najpopularniejszych wyrażeń slangowych języka rosyjskiego.
Forma zajęć: wykład
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr Ivan Smirnov
Znajomość języka rosyjskiego nie jest wymagana do uczestnictwa w zajęciach.
▶ Rosyjski w praktyce – jak nauczyć się mówić w 30 minut?
Celem zajęć jest pokazanie skutecznych metod nauki języka rosyjskiego w krótkim czasie. Uczestnicy dowiedzą się, jak poprzez techniki pamięciowe, skojarzenia oraz intensywną praktykę komunikacyjną można opanować podstawowe zwroty niezbędne w codziennej komunikacji.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 10 osób
Osoba prowadząca: dr Elena Nevzorova-Kmech
Znajomość języka rosyjskiego nie jest wymagana do uczestnictwa w zajęciach.
▶ Czy znasz swojego sąsiada?
Ćwiczenie koncentruje się na błędach i stereotypach w społecznym postrzeganiu osób, które wyglądają nietypowo lub pochodzą z innych krajów, ale są Czechami, tj. są sąsiadami Polaków. Ćwiczenie obejmuje prezentację, quiz i krótką lekcję słownictwa (poziom A1) na temat hobby, zawodów i wieku . Zajęcia przeznaczone są dla studentów w wieku od 15 do 19 lat.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr Jiří Byčkov
Nie jest wymagana znajomość języka czeskiego – zajęcia dla zaczynających naukę od zera.
▶ Koło, horo, raczenica (warsztaty tańców bałkańskich)
W ramach zajęć uczestnicy będą tańczyć tradycyjne tańce bułgarskie i serbskie.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: mgr Steliana Aleksandrova
▶ Nie o to mi chodziło! Fałszywi przyjaciele tłumacza w językach: polskim, serbskim, bułgarskim, czeskim i słoweńskim
Krótki wykład i warsztaty z ćwiczeniami na temat fałszywych przyjaciół w językach: polskim, serbskim, bułgarskim, czeskim i słoweńskim. Warsztat kierowany jest do wszystkich miłośników języków i pułapek językowych, które mogą doprowadzić do nieporozumienia, ale i do zdziwienia albo śmiechu, w sytuacjach kiedy w rozmowach z obcokrajowcami za bardzo opieramy się na języku ojczystym. Każdy uczestnik zajęć może liczyć na zdobycie nowej wiedzy, przetestowanie swojej intuicji językowej oraz dużo śmiechu.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: mgr Sanja Miletić
Do udziału w zajęciach nie jest wymagana znajomość języków obcych – zajęcia będą prowadzone w języku polskim.
▶ Z warsztatu średniowiecznego kopisty
Na zajęciach zostanie przedstawiona krótka historia cyrylicy, średniowieczne manuskrypty oraz ówczesny krój cyrylickich liter. Następnie uczestnicy będą próbowali zapisywać krótkie słowa. Zajęcia skierowane są głównie do osób zainteresowanych filologią słowiańską oraz rosyjską, a także historią południowej i wschodniej Słowiańszczyzny.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: mgr Justyna Dopierała
Do udziału w zajęciach nie jest wymagana znajomość języków obcych – zajęcia będą prowadzone w języku polskim.
▶ Interaktywna nauka języka włoskiego z e-materiałami
Podczas prezentacji opowiem o e-materiałach do nauki języka włoskiego, które zostały stworzone przez italianistów z Uniwersytetu Łódzkiego we współpracy z Politechniką Łódzką. E-materiały przeznaczone są dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, jednak korzystać z nich mogą nie tylko nauczyciele podczas lekcji w szkole, ale też wszyscy zainteresowani samodzielną nauką języka włoskiego od podstaw do poziomu A2+. Jako autorka poszczególnych zestawów zaprezentuję znajdujące się w nich zadania interaktywne oraz atrakcje multimedialne. Na przykładzie wybranych lekcji pokażę uczestnikom zajęć, jak uczyć się włoskiego samodzielnie w domu - e-materiały są bowiem dostępne dla każdego.
Forma zajęć: prezentacja
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr Dominika Kobylska
Od uczestników zajęć nie jest wymagana znajomość języka włoskiego.
▶ Pizza, spaghetti, cappuccino - o włoskich słowach i wyrażeniach, których używacie na co dzień
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się ze znaczeniem i etymologią licznych italianizmów używanych w codziennej polszczyźnie, a także dowiedzą się, jak prawidłowo wymawiać i zapisywać niektóre problematyczne włoskie terminy. Punktem wyjścia do rozważań o obecnym znaczeniu Włoch w zasobach języka polskiego będzie krótki rys historyczny kontaktów polsko-włoskich od czasów królowej Bony do polskiego Fiata. Lekcja kierowana jest w szczególności do licealistów zainteresowanych językiem włoskim i kulturą obszaru jego występowania.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: mgr Piotr Kowalski
Od uczestników zajęć nie jest wymagana znajomość języka włoskiego.
▶ Przez żołądek do języka. Kulinarna podróż po włoskich smakach i słowach
Celem proponowanego warsztatu jest przybliżenie uczestnikom bogactwa włoskiej kultury kulinarnej w sposób nieoczywisty i inspirujący. Zamiast skupiać się na najbardziej znanych potrawach, uczestnicy poznają unikalne zasady i tradycje rządzące włoskim stołem – od sposobów spożywania makaronu po kulinarne faux pas, których lepiej unikać.
Podczas zajęć zostaną omówione regionalne różnice w kuchni włoskiej, a nazwy potraw staną się pretekstem do nauki poprawnej wymowy i odkrywania językowych ciekawostek. Warsztaty wzbogaci także prezentacja włoskich idiomów związanych z jedzeniem, dzięki czemu uczestnicy nie tylko poznają smak Italii, ale także jej barwny język.
Warsztaty skierowane są do uczniów szkół średnich. Zapraszamy do udziału wszystkich chętnych, a szczególnie osoby uczące się języka włoskiego od niedawna (tj. będących na początkowym etapie nauki języka).
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoby prowadzące: mgr Marta Sterna + studenci ze Studenckiego Koła Naukowego ItaliAMO
Od uczestników zajęć nie jest wymagana znajomość języka włoskiego.
▶ Czy można ufać Wikipedii? Sprawdź razem z nami!
Wikipedia – największa, społeczna inicjatywa na świecie, inspiruje i rozwija kompetencje na wielu poziomach. Co wiemy o tym unikatowym projekcie internetowym? Jak bezpiecznie i twórczo z niej korzystać? Jakie szanse stwarza twórcom cyfrowym? Co ma wspólnego Wikipedia z Otwartą Nauką? O możliwościach biernego, czynnego, a także profesjonalnego korzystania z Wikipedii, opowie specjalistka z Katedry Informatologii i Bibliologii Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie kształcimy fachowców od zarządzania informacją, a we współpracy z Wikimedia Polska – fachowców od „zarządzania encyklopedycznymi hasłami” ;-). Podczas krótkiej prelekcji poznasz historię Wikipedii, a także mniej znane, ale zabawne projekty encyklopedyczne, takie jak Bulbapedia (encyklopedia o Pokemonach), czy Storyboardthat (encyklopedia obrazkowa). Na grywalnym warsztacie zaś zdobędziesz podstawowe umiejętności użyteczne w edytowaniu i tworzeniu hasła dla „Wiki”. W efekcie może i Ty zostaniesz „czynnym” wikipedystą?
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 16 osób
Osoba prowadząca: dr Monika Janusz-Lorkowska
Uwaga! Zajęcia zostaną zorganizowane w dwóch 40-minutowych turach (10:45-11:25 oraz 12:15-12:55).
▶ Twórca cyfrowy w 30 minut. To możliwe!
Twój profil, kanał, blog już dziś może błysnąć i to bez płatnego programu graficznego! Podczas warsztatu zademonstrujemy darmowe biblioteki cyfrowe zdjęć oraz ilustracji (Pexels, Pixabay, Flickr), edytory „bez logowania”, jak np. Fotoramio, edytory animacji (Wick) czy narzędzia programistyczne, takie jak Scratch. Z zajęć być może wyjdziesz z własną animowaną grafiką lub filmem i dowiesz się więcej, jak zamienić te umiejętności na Twój przyszły zawód.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 24 osoby
Osoba prowadząca: dr Monika Wachowicz
▶ Z tą wiedzą podbijesz rynek wydawniczy! Wszystko o nowoczesnej edycji tekstu, której spróbujesz sam
Profesjonalna edycja treści to standard w pracy nad współczesną książką, e-bookiem, katalogiem czy firmowym newsletterem. Marketing, media i nowoczesne wydawnictwa czekają zatem na sprawnych „łamaczy” tekstu. Z nami zasięgniesz wiedzy o najpopularniejszym obecnie programie edytorskim InDesign lub sztuce edycji na otwartym oprogramowaniu – Scribus. Może nawet stworzysz małą formę - wizytówkę, która pomoże ci zapamiętać, czego się nauczyłeś?
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 24 osoby
Osoba prowadząca: dr Grzegorz Czapnik
Uwaga! Zajęcia zostaną zorganizowane w dwóch 40-minutowych turach (10:45-11:25 oraz 11:30-12:10).
▶ W rytmie Deutsch – warsztaty fonetyczne
Chcesz mówić po niemiecku pewnie i bez wpadek? Wpadnij na warsztaty wymowy na kierunku lingwistyka dla biznesu! Podczas zajęć pokażemy Ci, jak ujarzmić niemieckie dźwięki i brzmieć bardziej naturalnie. Czekają na Ciebie zabawne łamańce językowe, rymowanki i przysłowia, które pomogą Ci poprawić/wyostrzyć wymowę. Gwarantujemy maksimum praktyki!
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr hab. Beata Grzeszczakowska-Pawlikowska,prof. UŁ
▶ Między filmem a grami komputerowymi – medialne migracje estetycznych środków wyrazu
Zajęcia będą dotyczy relacji, w jakie wchodzą gry komputerowe z innymi mediami takimi jak film czy komiks. Relacje te zostaną omówione w trzech aspektach: przekłady, czyli adaptacje/ekranizacje gier i „egranizacje” filmów, przeniesienie estetyki jednego medium do drugiego (tej zaczerpniętej z gier wideo do kinematografii i odwrotnie) oraz stosowanie elementów strukturalno-narracyjnych charakterystycznych dla określonego medium w innym medium (proces również działający w obie strony). Zajęcia są kierowane do osób zainteresowanych migracjami estetycznych form medialnych i przenikania się form ekspresji, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru gier komputerowych.
Forma zajęć: wykład
Limit miejsc: 50 osób
Osoba prowadząca: dr Katarzyna Prajzner
▶ Komunikacja i wystąpienia publiczne
Warsztat zaprezentuje podstawowe pola tematyczne omawiane podczas zajęć poświęconych komunikacji i przygotowaniu do wystąpień publicznych (podstawy komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Poruszone zostaną zagadnienia oddziaływania skryptów kulturowych na komunikację w sytuacji wystąpienia publicznego i kompozycję tekstu (storytelling, call to action, podróż bohatera) oraz podstawowe zróżnicowanie ze względu na cel wypowiedzi (wystąpienia o charakterze informacyjnym a wystąpienia o charakterze perswazyjnym). Warsztat zdominowany będzie przez praktyczne ćwiczenia zachowania podczas przemawiania publicznego oraz posługiwania się aparatem artykulacyjnym i głosem dla uzyskania żądanego efektu.
Warsztat skierowany jest do osób przygotowujących prezentacje, przemówienia lub nagrania głosowe niezależnie od tematyki, odczuwających potrzebę usprawnienia tego, jak mówią, a także zainteresowanych mechanizmami komunikacji.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 10 osób
Osoba prowadząca: dr Małgorzata Jabłońska
▶ Marketing i public relations w sektorze kultury
Pomyśl o wszystkich projektach, które realizują artyści, animatorzy i pracownicy instytucji kultury. Zadaniem marketingowców i PR-owców jest sprawienie, by te działania przyciągały odbiorców oraz spotkały się ze społecznym zrozumieniem i akceptacją. PR-owiec to edukator, który buduje społeczność wśród publiczności. Marketingowiec szuka sposobów, aby sprzedać dany produkt lub usługę. Jak sprawić, by sala teatralna była zapełniona, a wystawa w muzeum przyciągnęła wielu zwiedzających? Z zajęć dowiesz się o dobrych praktykach w sektorze kultury i przekonasz się, że praca w kulturze rozwija kreatywność.
Forma zajęć: warsztat z elementami wykładu
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr Natalie Moreno-Kamińska
▶ O tajnikach przestrzeni wizualnej w tańcu
Podczas wykładu szczególną uwagę zwrócimy na sztukę kształtowania przestrzeni dla tańca oraz plastyczną oprawę widowiska tanecznego z uwzględnieniem najważniejszych jej komponentów. Opierając się na materiale ikonograficznym oraz projekcjach wideo, chcemy podkreślić, jak ważna jest rola wykreowanej w spektaklu tanecznym przestrzeni wizualnej, jak wpływa ona na odbiór całości dzieła, jak różnorodne formy może przyjmować, jakie interpretacyjne krajobrazy tworzyć.
Pierwsza część spotkania to propozycja krótkiej wirtualnej wycieczki po „galerii tanecznych scenerii” od antyku do końca XIX wieku, podczas której przyjrzymy się malowidłom naskalnym i motywom tańczącej natury, maszynerii antycznego teatru, barokowej scenograficznej gigantomanii baletów dworskich czy koncepcjom dotyczącym ruchu scenicznego reprezentantów Wielkiej Reformy Teatru. W części drugiej przywołane zostaną najbardziej zaskakujące realizacje scenograficzne z przestrzeni tańca i choreografii XX i XXI wieku, w tym m.in. dzieła Baletów Rosyjskich, Piny Bausch, zespołu Chunky Move, Jérôme Bela i Marii Zimpel. Jako formę podsumowania zajęć proponujemy zaś krótki quiz nawiązujący do prezentowanych treści. Zapraszamy na spotkanie z tanecznymi sceneriami!
Forma zajęć: wykład z elementami warsztatu
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: mgr Anna Banach
▶ Kreacja świata przedstawionego w fantasy
Celem warsztatów jest przedstawienie głównych elementów kreacji świata przedstawionego w fantasy. Wraz z uczestnikami przenalizujemy, czy wręcz „rozpracujemy”, najważniejsze elementy składające się na koherentną, rozpoznawalną dla czytelników kreację świata fantasy, zadając pytanie: czy to jeszcze fantasy; czy już nie? Dotrzemy do granic gatunku, poznając najważniejsze podtypy, czy też podgatunki literatury fantasy, tj. heroic, epic, high, low, dark, grim, horror, historical, Slavic, Nordic, Celtic science fantasy etc., a może nawet wymyślimy, czy też odkryjemy, przysłowiowe nowe lądy w tego typu literaturze. Będzie więc dużo smoków, elfów, krasnoludów i przygód!
Forma zajęć: wykład
Limit miejsc: 30 osób
Osoba prowadząca: dr hab. prof. UŁ Natalia Lemann
▶ Ucieleśnianie świata. Warsztat multisensorycznego pisania ekspresywnego
Czym jest ciało w procesie pisania? Maszyną, sejsmografem, przewodnikiem? Czy ciało piszące to ciało czujące? A może przeciwnie, ciało, które pisze, znika, staje się tylko narzędziem do chwytania? W czasie warsztatu spróbujemy osadzić się w naszych ciałach, skierować się w stronę zmysłów i odczuwania, porozmawiamy o ucieleśnionych symulacjach i somatopoetyce, by ostatecznie, korzystając z technik pisania ekspresywnego, stworzyć własne teksty, w których ciało dojdzie do głosu.
Forma zajęć: warsztat
Limit miejsc: 10 osób
Osoba prowadząca: dr Anna Ciarkowska
▶ Wycieczka po budynku Wydziału
W trakcie krótkiej wycieczki uczniowie będą mogli obejrzeć największe aule i najważniejsze sale dydaktyczne, odwiedzą wydziałowe strefy relaksu, a nawet zajrzą do kilku miejsc na co dzień niedostępnych dla studentów. Podczas 30-minutowego zwiedzania oprowadzający przedstawią najważniejsze fakty i ciekawostki dotyczące zarówno samego budynku, jak i studiowania na Wydziale Filologicznym.
Forma zajęć: spacer
Limit miejsc: 30 osób
▶ Zetki i Alfy pod lupą – pokolenie świadome czy zagubione?
W tym roku proponujemy nowość – wykład speclany dla nauczycieli, odbywający się równolegle do dwóch tur zajęciowych, w których wezmą udział uczniowie (w godz. 10:45-12:15). Podczas wykładu odpowiemy m.in. na następujące pytania:
- Czy tradycyjna edukacja nadąża za pokoleniem, które uczy się w świecie TikToka, AI i instant knowledge?
- Jak dogadać się z pokoleniem, które zamiast maili woli memy, a zamiast telefonów – krótkie wiadomości?
- Jakie są realne potrzeby emocjonalne dzisiejszych uczniów i jak pomóc im odnaleźć stabilność?
W zajęciach mogą wziąć udział maksymalnie 4 nauczyciele z jednej szkoły.
Forma zajęć: wykład z serią Q&A
Limit miejsc: 30 osób
Prowadząca:mgr Olga Zwardoń-Kuchciak
NAJCZĘSTSZE PYTANIA
W takiej sytuacji możesz dokonać indywidualnego zgłoszenia na interesujące Cię warsztaty. Szczegółowe informacje o zgłoszeniach indywidualnych dostępne są tutaj.
Nie, wszystkie nasze stoiska są ogólnodostępne dla uczniów i nie jest na nie wymagana jakakolwiek rejestracja.
Uwaga! Jeżeli jesteś nauczycielem i przyjeżdżasz na Dzień Otwarty z całą grupą szkolną, zalecamy uczniom wizytę na stoiskach w ramach jednej z czterech tur zajęć. W takim wypadku prosimy o zgłoszenie tego faktu w internetowym formularzu rejestracyjnym (pozycja do wyboru na liście zajęć w kategorii Pozostałe). Pozwoli nam to na lepszą organizację wydarzenia i rozłożenie masowych wizyt przy stoiskach w czasie.
Zgłoszenia grupowe i indywidualne przyjmowane będą do 16 marca 2025 r. włącznie.
Tak, przewidujemy możliwość zwiedzania Wydziału. Aby wziąć udział w zwiedzaniu, należy wysłać zgłoszenie indywidualne. W zwiedzaniu mogą wziąć udział również całe grupy szkolne – w takim wypadku nauczyciel powinien wysłać zgłoszenie grupowe. Szczegółowe informacje na temat zapisów grupowych i indywidualnych dostępne są tutaj.
CO do zasady wykład/warsztat będzie trwać ok. 30 minut.Istnieje jednak kilka wyjątków od tej reguły, które opisaliśmy w zasadach zapisów.
Każdy uczeń w ciągu dnia będzie mógł wziąć udział w maksymalnie 4 zajęciach. Zachęcamy do wyboru maksymalnie 3 zajęć i pozostawienie sobie dodatkowego czasu na rozmowę przy punktach informacyjnych poświęconych poszczególnym kierunkom.
Na Wydział dotrzeć można różnymi środkami transportu.
Linie tramwajowe:
- linia 12
- linia 15
- linia 18
- linia 45
Linie autobusowe:
- linia 86
- linia 87A/B
- linia 58A/B
Najbliższe przystanki autobusowe i tramwajowe:
- Pomorska - Lumumby (kampus UŁ) 🚋
- Pomorska - Konstytucyjna 🚋🚌
- Pomorska - Tamka 🚋🚌
- Narutowicza - Radiostacja 🚋🚌
Najbliższe stacje kolejowe:
- Łódź Stoki (18 min. pieszo)
- Łódź Niciarniana (27 min. pieszo)
- Łódź Fabryczna (30 min. pieszo)
- Łódź Widzew (1 godz. pieszo)
Tak, dla autokarów grup szkolnych dostępny będzie parking Wydziału Filologicznego (wjazd od ul. Pomorskiej).
W tygodniu poprzedzającym wydarzenie na stronie Dnia Otwartego opublikowany zostanie pełny harmonogram zajęć wraz z rozkładem sal i planem budynku.
Warto pamiętać, że na każdym piętrze Wydziału Filologicznego znajdują się mapy pięter, dzięki którym łatwo można odnaleźć salę. Przy poszukiwaniu sali warto również zwracać uwagę na oznaczenia umieszczone na kolumnach znajdujących się na korytarzach.
Limit miejsc na poszczególne zajęcia został ustalony przez prowadzącego, aby umożliwić uczniom zdobywanie wiedzy w komfortowych warunkach. Warto zaznaczyć, że część zajęć z oferty przygotowanej na Dzień Otwarty ma charakter warsztatów, które zostały opracowane wyłącznie dla kameralnej grupy uczniów i zwiększenie limitu uczestników nie jest możliwe ze względu na ograniczenia czasowe (zajęcia trwają tylko 30 minut).
Gdy limit miejsc jest mniejszy niż całkowita liczebnośc grupy, należy podzielić uczniów na podgrupy i zapisać ich na dwa różne zajęcia odbywające się o tej samej godzinie, zachowując przy tym obowiązujące limity zajęć. Alternatywnie, część grupy może spędzić czas przy stoiskach informacyjnych (aktywność do wyboru w kategorii "Pozostałe"). Możliwe jest też zapisanie części grupy na interesujące ją zajęcia podczas jednej tury (w ramach dostępnego limitu miejsc), a następnie zapisanie pozostałej grupy uczniów na te same zajęcia w kolejnej turze. W takich sytuacjach nauczyciel musi pamiętać, by odpowiednio podzielić uczniów i przekazać im informację, w której podgrupie się znajdują.
Jeżeli zainteresowania uczniów są zbyt zróżnicowane, można zaproponować im, by zapisali się na interesujące ich zajęcia, wysyłając zgłoszenia indywidualne. Zasady obowiązujące przy zapisach indywidualnych zostały opisane tutaj.
Dostępność zajęć aktualizowana jest w czasie rzeczywistym. Nie ma możliwości rejestracji na te tury zajęć, w przypadku których liczba aktualnie wolnych miejsc jest mniejsza niż liczba zgłaszanych przez nauczyciela uczestników. Oznacza to, że z listy znikną te tury zajęć, na które nie możemy zapisać naszej grupy szkolnej lub wybranej podgrupy. System nie pozwoli też na przyjęcie zgłoszenia większej grupy niż ta dopuszczalna przez prowadzącego (maksymalna liczba uczestników danych zajęć widoczna jest w systemie rejestracyjnym jako przedział wskazany przy pozycji „Preferowana liczba osób").
WAŻNE LINKI
KONTAKT
We wszelkich sprawach związanych z Dniem Otwartym prosimy o kontakt z p. Bartoszem Burskim.
e-mail: bartosz.burski@uni.lodz.pl
tel. 42 635 68 77