Centrum Obsługi Spraw Społecznych i Socjalnych Studentów i Doktorantów UŁ oraz Uczelniana Komisja Stypendialno–Socjalna Studentów UŁ uprzejmie informują, że w roku akademickim 2023/2024 wnioski będą przyjmowane przez platformę USOSweb w terminach:

1.    07.10 – 17.10.2024 r. – rejestracja wniosków na platformie USOSweb i ich drukowanie,
2.    07.10 – 18.10.2024 r. – składanie zarejestrowanych wniosków w formie papierowej w dziekanacie swojego wydziału,
3.    21.10 – 25.10.2024 r. – tworzenie list rankingowych (lista alfabetyczna z podziałem na kierunki, bez podziału na lata, tryb i formę studiów),
4.    28.10.2024 r. – przesłanie gotowych list rankingowych do COSSiS SiD,
5.    29.10.- 18.11.2024 r. – rozpoczęcie prac UKSS-S i UKSS-D
6.    Decyzje pozytywne na usosweb – 18.11.2024 (po godz. 21:00)

Student, aby otrzymać stypendium rektora w roku akademickim 2024/2025, powinien:
1.    Zalogować się na swoje konto w USOSweb, wejść w zakładkę „Dla wszystkich” -> „Wnioski” i wybrać wniosek o stypendium rektora w zależności od kierunku, na którym chce złożyć wniosek.
•    Student może złożyć wniosek z każdego kierunku, na którym studiuje (przypominamy, że świadczenie można pobierać tylko na jednym wybranym kierunku),
•    Student pierwszego roku studiów pierwszego stopnia, przyjęty jako finalista lub laureat olimpiady międzynarodowej albo laureat lub finalista olimpiady stopnia centralnego albo medalista co najmniej współzawodnictwa sportowego o tytuł Mistrza Polski w danym sporcie, także może złożyć wniosek (w trakcie wypełniania wniosku zostanie skierowany do okna wyboru olimpiad, należy zaznaczyć odpowiednią).
2.    Następnie Student będzie prowadzony przez kolejne ekrany wniosku, na każdym z nich powinien postępować zgodnie z informacją na ekranie.
3.    Obowiązkiem Studenta jest weryfikacja danych osobowych zaciągniętych z systemu USOS. Jeżeli dane dotyczące zamieszkania są nieaktualne lub nieuzupełnione, powinien zgłosić się do Dziekanatu swojego Wydziału w celu ich uzupełnienia. UWAGA! Informacje o możliwości odbioru decyzji w formie elektronicznej będą wysyłane na email uniwersytecki .
4.    Student zobowiązany jest do podania numeru konta bankowego, na które ma być przelewane stypendium. Jeżeli numer konta zaciągnięty do formularza wniosku z systemu USOS jest prawidłowy, Student nie wykonuje żadnych kroków. Jeżeli numeru konta brakuje lub Student chce zmienić numer konta, zobowiązany jest do wpisania go przez zakładkę „Moje studia”-„Stypendia”- Konto bankowe studenta. Bez podania numeru konta Student nie zostanie przepuszczony przez system na kolejne ekrany formularza. Dodatkowo przypominamy, że wprowadzanie numerów kont w trakcie rejestracji wniosków będzie możliwe tylko w terminie do 18.10.2024 r. Wszystkie stypendia wypłacane z UŁ będą przelane na jedno konto podane przez studenta.
5.    Student ubiegający się o stypendium rektora musi uzyskać wszystkie zaliczenia i zdać wszystkie egzaminy przewidziane w planach i programach studiów dla zaliczenia danego roku w terminie do 30.09.2024 r., zgodnie z Regulaminem świadczeń stypendialnych.
6.    Student sam wpisuje średnią ważoną za rok akademicki 2023/2024, do 4 miejsc po przecinku np. 4,0000. Stypendium rektora może być przyznane studentowi, który otrzymał za rok studiów poprzedzających rok, na który złożył wniosek o przyznanie stypendium rektora średnią ocen minimum 4,0000. Średnia wpisana przez studenta jest podstawą wnioskowania, jednak w ocenie wniosku pod uwagę brana będzie wyłącznie średnia wyliczona przez Dziekanat, już po złożeniu wniosku. Pole średniej we wniosku musi być wypełnione zgodnie z informacją na ekranie. Ważona średnia ocen jest wyliczana zgodnie z Regulaminem świadczeń stypendialnych (§30 ust. 3-5).
7.    Student wybiera również dodatkowe osiągnięcia naukowe, artystyczne lub sportowe, pole „wysoka średnia ocen” jest automatycznie zaznaczone przez system. Dodawanie osiągnięć do wniosku odbywa się zgodnie z instrukcją zawartą na ekranie definiowania osiągnięć. Pod uwagę brane są tylko osiągnięcia z roku akademickiego poprzedzającego rok akademicki, na który student składa wniosek, tzn. za okres 01.10.2023 r. do 30.09.2024 r. W USOSweb dostępny jest załącznik nr 11 do Regulaminu, w którym są wpisane osiągnięcia, jakie są brane pod uwagę, oraz jakie dokumenty potwierdzające dane osiągnięcia należy dołączyć do wniosku (osiągnięcia lub dokumenty niezgodne z zał. nr 11 nie będą brane pod uwagę, Komisja będzie przyznawać 0 pkt). Student zobowiązany jest do poprawnego uzupełnienia pola „Opis” ( wzór opisu jest podany na Ekranie w USOSweb) oraz „Data” przy każdym osiągnięciu.
8.    Po wypełnieniu wszystkich wymaganych pól Student musi „Zarejestrować” wniosek. Po tej czynności Student nie może wprowadzać żadnych zmian we wniosku. Ewentualne zmiany mogą nastąpić tylko we wnioskach, które zawierają dodatkowe osiągnięcia (jeśli Student źle uzupełnił wymagane pola) i tylko w przypadku, gdy koordynator wniosku wykona czynność „Cofnij do poprawy” z informacją, co należy poprawić.
9.    W przypadku stwierdzenia przez pracownika Dziekanatu braków we wniosku, w którym Student wskazał dodatkowe osiągnięcia: naukowe, artystyczne lub sportowe, wniosek zostanie „Cofnięty do poprawy”, za pośrednictwem platformy USOSweb. Student otrzyma również drogą e-mailową powiadomienie o takiej samej treści, jak w USOSweb.
10.    Po spełnieniu przez Studenta wymaganych formalności, po tym jak otrzymał wniosek „Cofnięty do poprawy”, Student ponowne musi „Zarejestrować” wniosek w USOSweb.
11.    Po zarejestrowaniu wniosku Student:
•    drukuje wniosek z systemu USOSweb (wygenerowany w pliku pdf);
•    podpisuje wniosek oraz potwierdza własnoręcznym podpisem „Zgodność z oryginałem” kopii dokumentów potwierdzających uzyskane osiągnięcia;
•    do 18.10.2024 r. w Dziekanacie swojego Wydziału składa wniosek i komplet dokumentów potwierdzających uzyskane osiągnięcia.
UWAGA! Wniosek w formie papierowej zawierający napis "Niezatwierdzony" jest nieprawidłowo złożony (należy dokończyć rejestracji i kliknąć zarejestruj) i nie będzie przyjmowany przez pracowników dziekanatu.
12.    Zgodnie Regulaminem świadczeń stypendialnych, w przypadku złożenia wniosku o stypendium rektora w formie papierowej po 18.10.2024 r., wnioski będą rozpatrywane negatywnie w przypadku wyczerpania środków.
13.    Dodatkowo informujemy, że zgodnie z §18 ust. 3 świadczenie nie przysługuje na drugim kierunku w przypadkach, gdy:
•    Student uzyskał tytuł licencjata, inżyniera lub równorzędny  i ubiega się o stypendium ponownie na studiach pierwszego stopnia;
•    Student uzyskał tytuł zawodowego magistra, magistra inżyniera lub równorzędny
Na Ekranie „0” Student zostanie poproszony o wpisanie wszystkich ukończonych wcześniej kierunków studiów z innych uczelni w kraju i zagranicą. Każde ukończone studia z UŁ zostaną automatycznie zaciągnięte przez system. Student, który nie będzie mógł ubiegać się o stypendium z tytułu ukończenia kierunku w stopniu tożsamym z tym, na którym aktualnie studiuje, nie zostanie przekierowany przez system na kolejne formularze wniosku.
14.    Pulę 10% liczby studentów uprawnionych do otrzymania stypendium rektora na poszczególnych kierunkach określił Rektor UŁ w załączniku nr 23 Regulaminu świadczeń stypendialnych dla studentów i doktorantów UŁ.
Wykaz punktowanych osiągnięć - załącznik nr 11

 

Informujemy, że w okresie od dnia 1 października do dnia 25 października 2024 r. można składać wnioski o stypendium Ministra Edukacji i Nauki za znaczące osiągnięcia dla studentów na rok akademicki 2024/2025

Wniosek może złożyć wyłącznie Rektor Uczelni albo osoba przez niego upoważniona - wyłącznie przez system ZSUN/OSF (Zintegrowany System Usług dla Nauki Obsługa Strumieni Finansowania).

 

Moduł składania wniosków o stypendium został udostępniony w systemie OSF w dniu 1 października 2024 r. o godz. 8:00. Wnioski, które zostaną przesłane inną drogą niż przez system OSF (np. w postaci papierowej pocztą tradycyjną lub za pośrednictwem platformy ePUAP), nie będą rozpatrywane. Wniosek o przyznanie stypendium należy złożyć w terminie od dnia 1 października do dnia 25 października 2024 r. Po tej dacie system OSF automatycznie zakończy nabór wniosków.

 

! W celu złożenia wniosku o stypendium MEiN należy skontaktować się z koordynatorem wniosków w OSF Panią Katarzyną Pawłowską adres mailowy: katarzyna.pawlowska@uni. lodz.pl w terminie do 18 października 2024 r.

 

 Przypominamy, że kwestie przyznawania stypendiów ministra dla studentów regulują przepisy:

  • art. 93, art. 359, art. 361 i art. 363 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.) oraz
  • rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 kwietnia 2019 r. w sprawie stypendiów ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki dla studentów i wybitnych młodych naukowców (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 428).

Stypendium ministra może otrzymać student wykazujący się:

  • znaczącymi osiągnięciami naukowymi lub artystycznymi związanymi ze studiami lub
  • znaczącymi osiągnięciami sportowymi.

Stypendium ministra przysługuje na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich.
Student kształcący się równocześnie na kilku kierunkach studiów może otrzymać stypendium tylko na jednym, wskazanym przez niego kierunku.

Stypendium ministra na rok akademicki 2024/2025 może zostać przyznane studentowi, który spełnił łącznie następujące warunki:

  • w poprzednim roku akademickim (czyli 2023/2024) zaliczył rok studiów oraz
  • uzyskał wpis na kolejny rok studiów w danym roku akademickim (czyli 2024/2025).

Ww. wymogów nie stosuje się do studenta, który w roku złożenia wniosku o przyznanie stypendium (czyli w 2024 r.) został przyjęty na studia drugiego stopnia. Z tym że wyjątek ten dotyczy wyłącznie studentów studiów drugiego stopnia. Osoba przyjęta w 2024 r. na I rok jednolitych studiów magisterskich albo studia pierwszego stopnia nie może ubiegać się o stypendium na I roku tych studiów.

Niespełnienie wyżej wymienionych warunków spowoduje odmowę przyznania stypendium.

Stypendium ministra nie przysługuje studentowi posiadającemu już tytuł zawodowy:

  • magistra, magistra inżyniera albo równorzędny;
  • licencjata, inżyniera albo równorzędny, ale tylko gdy ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia.

Stypendium nie przysługuje również studentowi, w przypadku którego łączny okres studiów jest dłuższy niż 12 semestrów, z tym, że w przypadku studiów:

  • pierwszego stopnia – gdy jest dłuższy niż 9 semestrów,
  • drugiego stopnia – gdy jest dłuższy niż 7 semestrów.

Do ww. łącznego okresu wlicza się każdy rozpoczęty semestr, nawet jeżeli student przebywał w jego trakcie na urlopie od zajęć w uczelni. Wyjątkiem są semestry na kolejnych studiach pierwszego stopnia rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu pierwszego tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego – nie są one wliczane do okresu, w którym przysługuje stypendium ministra.

W przypadku jednolitych studiów magisterskich trwających – zgodnie z przepisami prawa – 11 albo 12 semestrów, okres przysługiwania stypendiów ministra jest dłuższy o 2 semestry, a zatem wynosi łącznie 14 semestrów. 

 

Ww. warunki są weryfikowane z systemem POL-on w trakcie oceny formalnej wniosków.

Szczegółowe informacje na temat procedury składania wniosku, w tym dane dotyczące osiągnięć i załączniki, które będą potrzebne przy wypełnianiu wniosku w OSF są dostępne na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki, link poniżej.

Informacja na temat stypendiów Ministra Nauki za znaczące osiągnięcia dla studentów na rok akademicki 2024/2025 (konkurs SST05) - Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego - Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Składanie wniosków o stypendium ministra za znaczące osiągnięcia dla studentów na rok akademicki 2024/2025 (konkurs SST05) - Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego - Portal Gov.pl (www.gov.pl)