Projekt Blended Intensive Programme na Wydziale Filologicznym

Pierwszy w historii Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego projekt Blended Intensive Programme w formule UNIC-owej zostanie przeprowadzony w Instytucie Anglistyki. „Corpus Linguistics and Social Media Corpora” będzie realizowany z dwoma partnerami z sieci UNIC.

dr Marek Molenda

Instytut Anglistyki na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego rusza z realizacją pierwszego w historii Wydziału projektu Blended Intensive Programme w formule UNICowej. Projekt zatytułowany Corpus Linguistics and Social Media Corpora powstaje we współpracy z uczelniami partnerskimi z sieci UNIC — Ruhr-Universität Bochum (Niemcy) oraz University of Oulu (Finlandia).

Projekt pod kierownictwem dr. Marka Molendy (Zakład Translatoryki i Glottodydaktyki) skoncentruje się na analizie dużych zbiorów tekstów w kontekście mediów społecznościowych.

 

Studenci z Polski, Niemiec i Finlandii będą pracować nad pytaniami lingwistycznymi związanymi z danymi z mediów społecznościowych – nauczą się, jak zbierać, przetwarzać i analizować dane w sposób odpowiedni do postawionych pytań. Dzięki temu osoby, które ukończą program, będą mogły samodzielnie i krytycznie przyglądać się mediom społecznościowym, oceniając ich realny wpływ na środowisko

– mówi kierownik projektu, dr Marek Molenda.

W kursie weźmie udział 30 uczestników, w tym 10 studentów Wydziału Filologicznego UŁ. Naukowcy przewidują serię spotkań online oraz stacjonarnych (na Wydziale Filologicznym UŁ), które zaplanowane zostały na jesień 2025 r. Uczestnicy, którzy ukończą program, zdobędą 5 punktów ECTS.

Uczestnicy programu nie tylko będą brać udział w specjalnie przygotowanych zajęciach, lecz także przygotują swoje własne projekty studenckie. Wśród proponowanych przez dydaktyków tematów znajdują się m.in.:

  • normy społeczne i kultury na platformach mediów społecznościowych,
  • wariacje językowe w mediach społecznościowych,
  • język a tożsamość,
  • mowa nienawiści / fałszywe wiadomości,
  • emoji,
  • ortografia / interpunkcja,
  • media społecznościowe a lingwistyka w szkołach.

Najpierw studenci zostaną zapoznani z różnymi dziedzinami badawczymi oraz możliwymi pytaniami badawczymi, jakie można zadać w kontekście analizy mediów społecznościowych. Później, w trakcie warsztatów, nauczą się samodzielnie stosować te teoretyczne pytania do praktycznego wyszukiwania i zbierania danych do dalszych badań.

– dodaje dr Marek Molenda.

Projekt Corpus Linguistics and Social Media Corpora niesie nie tylko edukacyjną wartość dla studentów i pracowników Wydziału Filologicznego UŁ, lecz także integracyjną – współpraca prowadzona przez trzy uczelnie z rożnych zakątków świata tworzy okazję do nawiązywania międzynarodowych kontaktów i przyjaźni.

Kadrę dydaktyczną zespołu dydaktycznego, poza kierownikiem projektu, dr. Markiem Molendą, tworzą także prof. Piotr Pęzik (Uniwersytet Łódzki), dr Steven Coats (University of Oulu), a także prof. Tatjana Scheffler oraz doktorantka Hannah Seeman (Ruhr-Universität Bochum).