Instytut Anglistyki na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego rusza z realizacją pierwszego w historii Wydziału projektu Blended Intensive Programme w formule UNICowej. Projekt zatytułowany Corpus Linguistics and Social Media Corpora powstaje we współpracy z uczelniami partnerskimi z sieci UNIC — Ruhr-Universität Bochum (Niemcy) oraz University of Oulu (Finlandia).
Projekt pod kierownictwem dr. Marka Molendy (Zakład Translatoryki i Glottodydaktyki) skoncentruje się na analizie dużych zbiorów tekstów w kontekście mediów społecznościowych.
Studenci z Polski, Niemiec i Finlandii będą pracować nad pytaniami lingwistycznymi związanymi z danymi z mediów społecznościowych – nauczą się, jak zbierać, przetwarzać i analizować dane w sposób odpowiedni do postawionych pytań. Dzięki temu osoby, które ukończą program, będą mogły samodzielnie i krytycznie przyglądać się mediom społecznościowym, oceniając ich realny wpływ na środowisko
– mówi kierownik projektu, dr Marek Molenda.
W kursie weźmie udział 30 uczestników, w tym 10 studentów Wydziału Filologicznego UŁ. Naukowcy przewidują serię spotkań online oraz stacjonarnych (na Wydziale Filologicznym UŁ), które zaplanowane zostały na jesień 2025 r. Uczestnicy, którzy ukończą program, zdobędą 5 punktów ECTS.
Uczestnicy programu nie tylko będą brać udział w specjalnie przygotowanych zajęciach, lecz także przygotują swoje własne projekty studenckie. Wśród proponowanych przez dydaktyków tematów znajdują się m.in.:
- normy społeczne i kultury na platformach mediów społecznościowych,
- wariacje językowe w mediach społecznościowych,
- język a tożsamość,
- mowa nienawiści / fałszywe wiadomości,
- emoji,
- ortografia / interpunkcja,
- media społecznościowe a lingwistyka w szkołach.
Najpierw studenci zostaną zapoznani z różnymi dziedzinami badawczymi oraz możliwymi pytaniami badawczymi, jakie można zadać w kontekście analizy mediów społecznościowych. Później, w trakcie warsztatów, nauczą się samodzielnie stosować te teoretyczne pytania do praktycznego wyszukiwania i zbierania danych do dalszych badań.
– dodaje dr Marek Molenda.
Projekt Corpus Linguistics and Social Media Corpora niesie nie tylko edukacyjną wartość dla studentów i pracowników Wydziału Filologicznego UŁ, lecz także integracyjną – współpraca prowadzona przez trzy uczelnie z rożnych zakątków świata tworzy okazję do nawiązywania międzynarodowych kontaktów i przyjaźni.
Kadrę dydaktyczną zespołu dydaktycznego, poza kierownikiem projektu, dr. Markiem Molendą, tworzą także prof. Piotr Pęzik (Uniwersytet Łódzki), dr Steven Coats (University of Oulu), a także prof. Tatjana Scheffler oraz doktorantka Hannah Seeman (Ruhr-Universität Bochum).