PRACOWNICY ZAKŁADU DYDAKTYKI JĘZYKA I LITERATURY POLSKIEJ
Skład osobowy |
Pokój |
Adres e-mail |
Kierownik Zakładu dr hab. Agnieszka Wierzbicka prof. UŁ |
3.77 |
|
prof. dr hab. Maciej Szargot |
3.71 |
|
dr hab. Małgorzata Gajak-Toczek prof. UŁ |
3.77 |
|
dr hab. Beata Gala-Milczarek |
3.77 |
|
dr Klaudia Jeznach |
3.71 |
|
dr Agnieszka Kowalkiewicz-Kulesza |
3.71 |
|
dr Magdalena Kuran |
3.63 |
Sylwetki pracowników Zakładu
Kierownik Zakładu
Dr hab. prof UŁ Agnieszka Wierzbicka
Profesor Uniwersytetu Łódzkiego, doktor habilitowana nauk humanistycznych, językoznawczni, dydaktyczka, specjalistka w zakresie e-leatningu i blended learningu, certyfikowana specjalistka WCAG 2.1, członkini-założycielka Polskiego Towarzystwa Naukowego Edukacji Internetowej, członkini, a zarazem sekretarz łódzkiego oddziału Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego, sekretarz redakcji czasopisma naukowego "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica", ekspertka NCBiR.
Ukończyła studia na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, otrzymując w 1997 r. tytuł magistra filologii polskiej (specjalizacja nauczycielska). W tym samym roku rozpoczęła dzienne studia doktoranckie w Katedrze Dialektologii Polskiej pod opieką dra hab. prof. UŁ Stanisława Gogolewskiego. W trakcie ich trwania (1997-2002) brała udział w badaniach naukowych, m.in. w międzynarodowym grancie Uniwersytetu Łódzkiego i Uniwersytetu w Lancasterze Practical Applications in Language Corpora (PALP) kierowanym przez prof. dr hab. Barbarę Lewandowską-Tomaszczyk oraz zbieraniu materiałów do Atlasu Gwar Polskich pod kierunkiem prof. dra hab. Karola Dejny. Tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa polskiego otrzymała w 2002 roku.
W latach 2002-2007 była zatrudniona była jako adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Akademii Podlaskiej w Siedlcach (obecnie Uniwersytet w Siedlcach), w Katedrze Językoznawstwa. Od października 2006 r. pracuje w Uniwersytecie Łódzkim — pierwszy rok w Międzywydziałowym Zakładzie Nowych Mediów i Nauczania na Odległość, lata 2007-2024 przepracowała w Zakładzie Współczesnego Języka Polskiego, a od października 2024 r. zatrudniona jest jako Kierownik Zakładu Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej. Od 1.10.2024 r. pełni także funkcję Zastępcy Dyrektora ds. dydaktyki w Instytucie Filologii Polskiej i Logopedii UŁ.
Dr hab. prof. UŁ Agnieszka Wierzbicka w czasie swojej pracy zawodowej brała udział w szeregu projektów skierowanych do uczniów i nauczycieli szkół zawodowych, a także do uczniów szkół podstawowych i średnich (m.in. w projekcie „E-podręczniki” realizowanym na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej MEN).
Jej zainteresowania dotyczą dydaktyki szkolnej i akademickiej, w tym szczególnie e-learningu i blended learningu, a także wykorzystania technologii i mediów w edukacji. Nie mniej ważne są także dla niej zagadnienia związane z kulturą języka polskiego i kształceniem kompetencji językowych uczniów i studentów. Ponadto, od 2020 roku podnosi swoje kompetencje w zakresie dostosowania materiałów edukacyjnych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (jest certyfikowaną specjalistką WCAG).
Prowadzi zajęcia z: kultury języka, stylistyki, gramatyki opisowej, wykorzystania technologii w procesie dydaktycznym, mediów w edukacji oraz negocjacji.
Autorka monografii naukowych oraz redaktorka naukowa, m.in.:
- Nazwy roślin jako zwierciadło wiejskiego świata (namateriale gwary kujawskiej), Łódź (2023).
- Dydaktyczne i komunikacyjne aspektye-edukacji akademickiej , Łódź (2019).
- red. E.Szkudlarek-Śmiechowicz, A. Wierzbicka, E. Olejniczak, Słowo: struktura – znaczenie – kontekst, Łódź (2020).
- red. A. Wierzbicka, Akademia on-line vol. 2, Łódź (2006).
- red. K. Wojtczuk, A. Wierzbicka, Funkcja emocjonalnajednostek językowych i tekstowych, Siedlce (2004)..
Otrzymane nagrody:
- Nagroda Rektora II stopnia (indywidualna) – zadziałalność naukową (2024),
- Nagroda Rektora II stopnia (indywidualna) – zadziałalność dydaktyczną (2023),
- Nagroda Rektora III stopnia (indywidualna) – zadziałalność naukową (2021),
- Nagroda Rektora II stopnia (zespołowa) – za działalność dydaktyczną (2016).
Prof. dr hab. Maciej Szargot
Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, tam też obronił doktorat i habilitację. Od 2018 roku zatrudniony w Uniwersytecie Łódzkim. W 2021 roku otrzymał tytuł profesora zwyczajnego.
Historyk literatury, naukowo zajmuje się głównie twórczością polskich romantyków i pisarzy XX wieku. Interesuje się jako badacz polskim romantyzmem, tradycją romantyczną i gotycką, dydaktyką, literaturą dla dzieci i młodzieży, literaturą popularną oraz fantastyką.
Autor wielu książek, m.in.:
- Ziemia rozdziału – niebo połączenia. O lirykach Zygmunta Krasińskiego (I wyd. Katowice 2000; wyd. II poprawione i uzupełnione Kielce 2024).
- „Kochany Poeto Ruin…” Studia o Krasińskim (Łódź 2020).
- W stronę interpretacji. Dwie odmienne propozycje dydaktyczne dla szkół średnich i wyższych (wspólnie z Małgorzatą Kaczmarek, Łódź 2020).
- Tu jest taka tradycja, ja to wszystko dziedziczę… Tradycje literackie i kulturowe w tekstach polskiej sceny muzycznej XX i XXI w. (wspólnie z Adamem Regiewiczem, Częstochowa 2021).
- Bardon Mickiewicza (Kielce 2023).
Prof. dr hab. Maciej Szargot także autorem blisko stu artykułów naukowych, współautorem podręczników szkolnych dla liceum oraz edytorem dzieł romantyków: Z. Krasińskiego, J.B. Dziekońskiego i J.A. Miniszewskiego.
Dr hab. prof UŁ Małgorzata Gajak-Toczek
Profesor Uniwersytetu Łódzkiego, doktor habilitowana nauk humanistycznych, literaturoznawczyni, dydaktyczka, specjalistka w zakresie zarządzania, certyfikowana trenerka I stopnia, członkini Rady Programowej Centrum Badań nad Kulturą i Edukacją Regionalną Instytutu Filologii Polskiej UKEN w Krakowie, członkini Ośrodka Multimedialnych Badań Edukacyjnych i Kulturowych UJ w Krakowie, członkini Rady Naukowej pisma „Dydaktyka Polonistyczna”, Członkini ŁTN.
Egzaminatorka na egzaminie maturalnym, uczestniczka wielu kursów poświęconych kształceniu polonistycznemu, nauczycielka dyplomowana języka polskiego w Zespole Szkół Politechnicznych w Łodzi.
Zainteresowania badawcze dr hab. prof. UŁ Małgorzaty Gajak-Toczek związane są z tradycją dydaktyki polonistycznej (zwłaszcza kształceniem i wychowaniem literacko-kulturowym w szkołach powszechnych i gimnazjalnych). Ważny obszar badawczy stanowi poezja współczesna (kategoria doświadczenia w przestrzeni kreacji artystycznej – Cz. Miłosz, Z. Herbert, W. Szymborska, T. Różewicz, M. Świetlicki, K. Brakoniecki, B. Miązek). Nie mniej ważna jest reprezentacja Holocaustu w sztuce współczesnej. Wiele publikacji poświęciła edukacji dla i ku starości.
Dr hab. prof. UŁ Małgorzata Gajak-Toczek jest głęboko przekonana o potrzebie humanistyki w XXI wieku, w ostatnich latach uwagę badawczą skierowała na kwestie związane z relacjami pomiędzy nowoczesnymi technologiami a szeroko pojmowaną humanistyką.
Od lat zajmuje się przygotowaniem nauczycieli i studentów polonistyki do zawodu. W tej sferze Jej zainteresowania dotyczą zagadnień związanych z: kwestiami edukacji humanistycznej w ujęciu antropocentrycznym, diagnozowaniem, analizą i opisem zjawisk mających wpływ na proces edukacji kulturowo-literackiej ze szczególnym uwzględnieniem badań nad miejscem, rolą, odbiorem tekstów kultury w szkole oraz dydaktycznych strategii organizowania dialogu ucznia z tradycją kulturową na lekcjach języka polskiego, interpretacją dzieła malarskiego i dzieła literackiego.
Dr hab. prof. UŁ Małgorzaty Gajak-Toczek prowadzi naukowe Koło Sympatyków Dydaktyki Polonistycznej, które gromadzi studentów-pasjonatów, przyszłych nauczycieli. Spotkania poświęcane są kwestiom dydaktyki polonistycznej, doskonaleniu zawodowemu, organizacji konferencji i prowadzeniu zajęć w zaprzyjaźnionych szkołach.
Inicjatorka w ZDJiLP spotkań z ciekawymi ludźmi, których gośćmi byli m.in. pisarze: Wojciech Bonowicz, Marcin Kozioł, nauczyciele praktycy: Agata Karolczyk-Kozyra, Dariusz Martynowicz, Irmina Żarska, pedagog, specjalista od edukacji medialnej prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, filozofka dr Urszula Wolska, menadżer Jakub Tomczewski. Kilkakrotnie goszczeni byli także żołnierze AK: Tadeusz Barański i Tadeusz Bratek (w ramach współpracy z odziałem łódzkim Światowego Związku Żołnierzy AK).
Osiągnięcia
Monografie i redakcje naukowe:
- Franciszek Próchnicki, dydaktyk – edytor-badacz literatury, Łódź (2010).
- Tadeusz Czapczyński (1884-1958). Pedagog – literaturoznawca – literat, Łódź (2017).
- (red.) Badacze literatury, seria „Prace Polonistyczne” (2022), vol. 77.
Nagrody:
- Nagroda Rektora III stopnia (indywidualna) – za działalność naukową (2007).
- Nagroda Rektora II stopnia (indywidualna) – za działalność naukową (2011).
- Nagroda Rektora II stopnia (indywidualna) – za działalność naukową (2019).
- Nagroda Rektora II stopnia (indywidualna) – za działalność dydaktyczną (2020).
- Nagroda Rektora I stopnia (zespołowa) – za działalność naukową (2020).
Wielokrotnie nagradzana jako polonistka w ZSP W Łodzi.
Dr hab. Beata Gala-Milczarek
1993 r. – uzyskała tytuł magistra filologii polskiej w Uniwersytecie Łódzkim na podstawie pracy Słowotwórstwo rzeczowników w gwarze Krzyżanowa koło Piotrkowa Trybunalskiego .
2005 r. – uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa nadany uchwałą Rady Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego na podstawie rozprawy Budowa słowotwórcza rzeczowników w gwarach Krzyżanowa, Rękoraja i Tomawy koło Piotrkowa Trybunalskiego.
Od września 1993 r. do 1995 r. zatrudniona w Uniwersytecie Łódzkim w Katedrze Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na Wydziale Nauk o Wychowaniu.
Od 1996 r. zatrudniona w Uniwersytecie Łódzkim w Zakładzie Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, Wydział Filologiczny.
Od 1995 r. do 1999 r. zatrudniona w Szkole Podstawowej Nr 40 jako nauczyciel języka polskiego i wychowawca.
Członek Łódzkiego Towarzystwa Naukowego i Komisji Dialektologicznej Komitetu Językoznawstwa PAN.
W Uniwersytecie Łódzkim na Wydziale Filologicznym prowadzi zajęcia dydaktyczne mające na celu przygotowanie studentów specjalizacji nauczycielskiej do pracy w szkole na wszystkich poziomach edukacyjnych. W ramach studiów I stopnia studenci zdobywają wiedzę niezbędną do podjęcia pracy w szkołach podstawowych, studenci studiów II stopnia dopełniają ją informacjami, kompetencjami umożliwiającymi podjęcie pracy w szkołach ponadpodstawowych. Ćwiczenia prowadzone są w zakresie: kształcenia sprawności językowej, kształcenia literackiego oraz kontekstów edukacji polonistycznej. Wiedza weryfikowana jest w czasie praktyk śródrocznych i ciągłych w ramach współpracy z placówkami edukacyjnymi. W ramach przygotowania studentów do zawodu działania dr hab. Beaty Gali-Milczarek dotyczą zagadnień związanych głównie z:
- doskonaleniem kompetencji językowych,
- miejscem i rolą wiedzy językoznawczej w edukacji polonistycznej,
- wprowadzaniem i doskonaleniem form wypowiedzi na wszystkich poziomach kształcenia,
- miejscem i rola dialektologii w dydaktyce polonistycznej,
- kwestiami edukacji humanistycznej a ujęciem antropocentrycznym: historią / teorią /projektowaniem/praktyką w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (tu m.in. badaniem programów, podręczników, dokumentów programowych i publikacji metodycznych pod kątem stosowanych w nich strategii dydaktycznych itp.),
- diagnozowaniem, analizą i opisem zjawisk, mających wpływ na proces edukacji kulturowo-literackiej ze szczególnym uwzględnieniem badań nad miejscem, rolą, odbiorem tekstów kultury w szkole oraz dydaktycznych strategii organizowania dialogu ucznia z tradycją kulturową na lekcjach języka polskiego,
- interpretacją dzieła malarskiego i dzieła literackiego; dzieło malarskie/literackie jako tekst główny i jako kontekst w kształceniu humanistycznym,
- wychowaniem przez sztukę i dla sztuki,
- edukację teatralną.
Wprowadzana w toku zajęć wiedza poszerzana jest i doskonalona nie tylko w czasie odbywanych przez studentów praktyk szkolnych pod moja opieką, ale także w wyniku dodatkowo podejmowanych działań, do których należą m.in. współpraca z Bałuckim Ośrodkiem Kultury „RONDO” w Łodzi (koordynator współpracy). Od 2010 roku dr hab. Beata Gala-Milczarek brała udział w corocznych Ogólnopolskich Przeglądach Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych „Dziatwa”, w czasie których studenci naszej specjalizacji, jak i studenci logopedii, w ramach prowadzonych przeze mnie na tym kierunku warsztatów terapii zajęciowej, uczestniczyli i prowadzili zajęcia warsztatowe dotyczące edukacji teatralnej. Studenci studiów logopedycznych poznali możliwości wykorzystania strategii teatralnych w terapii logopedycznej. Braliśmy także udział w proponowanych wystąpieniach i odczytach naukowych tematycznie powiązanych z wiodącymi hasłami przeglądów. Współorganizowała spotkania propagujące wśród społeczności lokalnej wiedzę o regionach Polski, regionie/najbliższym środowisku w ramach projektu z zakresu edukacji regionalnej (maj-listopad 2017 r.) pt. „Bałuckie Światy–w Poszukiwaniu Tożsamości” (projekt dofinansowany ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu Patriotyzm Jutra 2017). To wieloelementowe, interdyscyplinarne przedsięwzięcie edukacyjne było realizowane w przestrzeni miejskiej dzielnicy Bałuty. Składało się na nie wiele atrakcyjnych wydarzeń skierowanych do dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów, m.in. gra uliczna „Poznaj Bałuty”, cykl spacerów fotograficznych „Miasto Obiektywnie”, spotkania z folklorem miejskim Łodzi, cykl spotkań „Historia bałuckich kamienic”. Celem dr hab. Beaty Gali-Milczarek jest przede wszystkim zachęcenie przyszłych nauczycieli do podjęcia działań w ramach edukacji regionalnej, a także do podjęcia współpracy z lokalną społecznością poprzez poznanie jej historii, stylu życia, potrzeb przedstawicieli różnych pokoleń. Ma to stać się także przyczynkiem do świadomego i odpowiedzialnego postępowania dydaktycznego w ramach edukacji ku i dla starości.
Dr Klaudia Jeznach
Filologię polską ze specjalizacją nauczycielską ukończyła na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Studia doktoranckie odbyła na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie, a rozprawę doktorską w dyscyplinie literaturoznawstwo obroniła 3 kwietnia 2023 roku. Od 2022 roku związana jest z Uniwersytetem Łódzkim, z Zakładem Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej.
Od 2016 roku nauczyciel języka polskiego.
Ukończyła studia podyplomowe: Diagnoza i terapia pedagogiczna oraz Emisja głosu.
Liderka projektu „Zaproś mnie na swoje lekcje”, Członkini Klubu Innowacyjnego Polonisty, Prelegentka „Zimowej Akademii Innowacyjnego Polonisty”, Ambasadorka Wiosny Edukacji, Inicjatorka i współorganizatorka Ogólnopolskiej konferencji naukowo-dydaktycznej (wraz z dr Agnieszką Kowalkiewicz-Kuleszą) „Szkoła Jutra. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację” (Łódź, 2022) oraz "Szkoła Jutra. Wyzwania i perspektywy. W poszukiwaniu nowych rozwiązań" (Łódź, 2023).
Organizatorka cyklu konferencji „Romantycy w nieromantycznym ogrodzie”. Stale współpracująca z czasopismem “GULIWER” oraz z Muzeum Regionalnym im. Z. Krasińskiego w Złotym Potoku.
Zastępca Przewodniczącej i sekretarz Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza - Oddział Bytomski.
Członek jury Ogólnopolskiego Konkursu Metodycznego na scenariusz lekcji polonistycznej organizowanego przez Akademię WSB w partnerstwie z Wydawnictwem Literatura.
Popularyzatorka nauki. Autorka licznych recenzji publikowanych w czasopiśmie „Twórczość”, „Almanach Prowincjonalny”, na łamach magazynu literacko-artystycznego „Latarnia morska” oraz na platformie pisarze.pl.
Dr Agnieszka Kowalkiewicz-Kulesza
Studia polonistyczne na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego ukończyła w 2000 roku. Tytuł doktora nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa otrzymała w 2012 roku na podstawie dysertacji Topika chrześcijańska w powieściach historycznych Henryka Sienkiewicza, napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Teresy Świętosławskiej.
W latach 2000-2020 pracowała również jako polonistka w liceum ogólnokształcącym, pełniła też funkcję egzaminatora maturalnego.
Dr Agnieszka Kowalkiewicz-Kulesza w ramach swojej działalności uniwersyteckiej uczestniczyła w wielu konferencjach naukowych, publikowała artykuły naukowe i angażowała się w sprawy studenckie. Była współorganizatorką trzech konferencji naukowo-dydaktycznych, łączących środowisko naukowe z nauczycielami, pedagogami i psychologami. Obrady, zwieńczone publikacjami pokonferencyjnymi (których jest również redaktorem naukowym), miały na celu propagowanie zmian w dydaktyce i wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań metodycznych w nowoczesną i nowomedialną przestrzeń edukacyjną:
- 2019 – konferencja naukowa Wiek XIX na lekcjach języka polskiego. Literatura-język-kultura-historia,
- 2022 – konferencja naukowo-dydaktyczna Szkoła Jutra. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację,
- 2023 – konferencja naukowo-dydaktyczna Szkoła Jutra. W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Wyzwania i perspektywy.
Jest również pomysłodawczynią i współautorką (z dr Klaudią Jeznach) książki Zagadkowy język polski. Escape roomy w kształceniu polonistycznym. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego w szkole podstawowej, a także współorganizatorką twórczych warsztatów (dla nauczycieli, uczniów i studentów), popularyzujących kulturę i język polski.
Na co dzień, realizując zadania specjalności nauczycielskiej, zajmuje się dydaktyką kształcenia literackiego i językowego, czuwa nad studenckimi pedagogicznymi praktykami ciągłymi i śródrocznymi, a także bada dramaturgiczną twórczość Jerzego Szaniawskiego.
Dr Magdalena Kuran
Absolwentka filologii polskiej w WSP im. KEN w Krakowie (1995), tam też ukończyła dwuletnie Studium Dziennikarskie. Doktorat uzyskała w 2005 roku na podstawie rozprawy Retoryka jako narzędzie perswazji w postyllografii polskiej XVI w. (na przykładzie „Postylli katolicznej” Jakuba Wujka) (promotor: prof. dr hab. Jan Okoń; recenzenci: prof. dr hab. Barbara Bogołębska, prof. dr hab. Edmund Kotarski).
- 1997–2005 asystent w Katedrze Literatury Staropolskiej i Nauk Pomocniczych UŁ
- 2005–2018 adiunkt w Katedrze Literatury Staropolskiej i Nauk Pomocniczych UŁ
- 1 X 2018–1 VI 2019 adiunkt w Zakładzie Edytorstwa Instytutu Filologii Polskiej i Logopedii UŁ
- 1 VI 2019–2024 adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej UŁ
Zainteresowania badawcze:
- literatura XVI–XVIII w. (kaznodziejstwo, retoryka, kultura religijna, wątki biblijne),
- literatura współczesna (literatura mniejszości narodowych: Romów, Łemków, Tatarów, Kaszubów).
Monografie naukowe:
- Retoryka jako narzędzie perswazji w postyllografii polskiej XVI wieku, Łódź (2007).
- „Przez zarzuconą subtelną bawełnicę...” — cognitio symbolica w kazaniach reformata Antoniego Węgrzynowicza (źródła, zastosowania i konteksty), Łódź (2022).
Wykaz członkostwa w redakcjach naukowych monografii:
- Literatura a liturgia, red. J. Okoń, przy współpracy M. Kwiek i M. Wichowej, Łódź (1998).
- Włochy a Polska — wzajemne spojrzenia. Księga referatów międzynarodowej sesji naukowej w UŁ 15–17 października 1997, red. J. Okoń, przy współpracy M. Kurana i M. Kwiek, Łódź (1998).
- Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, red. M. Kuran, K. Kaczor-Scheitler, M. Kuran przy współudziale D. Szymczaka, Łódź (2013).
- „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2013, z. 3: Piotr Skarga — w czterechsetlecie śmierci, red. M. Kuran i M. Kuran przy współudziale K. Kaczor-Scheitler i D. Szymczaka.