CO WARTO WIEDZIEĆ O PRAKTYKACH NA SPECJALNOŚCI NAUCZYCIELSKIEJ?
PRAKTYKI PEDAGOGICZNE ŚRÓDROCZNE
Celem praktyk śródrocznych jest kształcenie umiejętności stosowania wiedzy polonistycznej i dydaktycznej na lekcjach języka polskiego w szkole pod opieką polonisty szkolnego oraz opiekuna z ramienia uczelni – dlatego na zajęcia chodzi cała grupa. Co tydzień jeden student prowadzi samodzielnie lekcję języka polskiego, natomiast reszta grupy obserwuje pracę praktykanta, poszerzając w ten sposób wiedzę i własne doświadczenia.
- Praktyki pedagogiczne śródroczne na studiach I stopnia odbywają się w szkołach podstawowych i trwają 60 godzin (30 godzin w IV semestrze + 30 godzin w V semestrze).
- Praktyki pedagogiczne śródroczne na studiach II stopnia obejmują również 60 godzin: 30 godzin w liceum ogólnokształcącym w trakcie drugiego semestru oraz 30 godzin w technikum lub szkole branżowej w semestrze trzecim.
- Praktyki śródroczne odbywają się w szkołach współpracujących z Uniwersytetem Łódzkim: w środy dla studiów I stopnia oraz w piątki dla studiów II stopnia.
PRAKTYKI PEDAGOGICZNE CIĄGŁE
Obok praktyk śródrocznych realizowane są praktyki pedagogiczne ciągłe, które również podlegają obowiązkowemu zaliczeniu.
- Na studiach I stopnia trwają 60 godzin i są realizowane po IV semestrze kształcenia.
- Na studiach II stopnia trwają 30 godzin i odbywają się po II semestrze.
Wyboru łódzkiej placówki student dokonuje na podstawie wskazań opiekuna kierunkowego, u którego odbiera skierowanie na praktykę.
W ramach ww. godzin student, przygotowując się do zawodu nauczyciela, m.in. samodzielnie prowadzi lekcje języka polskiego, obserwuje pracę nauczyciela-polonisty, bierze udział w życiu szkoły, zapoznaje się ze szkolną dokumentacją, poszerza swoje kompetencje pedagogiczne, umiejętności i wiedzę.
PRAKTYKI PSYCHOLOGICZNO-PEDEAGOGICZNE CIĄGŁE
Praktyka psychologiczno-pedagogiczna odbywa się w ramach 30 godzin i jest realizowana wyłącznie na studiach licencjackich.
Celem praktyki jest zapoznanie studenta z formami i metodami nauczania i wychowania oraz umożliwienie mu kształtowania i rozwoju umiejętności dydaktyczno-wychowawczych w bezpośrednim kontakcie z uczniami, a także weryfikacji własnych predyspozycji do wykonywania zawodu.
PODSUMOWANIE
Studia I stopnia:
60 godzin praktyk śródrocznych + 90 godzin praktyk ciągłych (60 pedagogicznych i 30 psychologiczno-pedagogicznych)
Studia II stopnia:
60 godzin praktyk śródrocznych + 30 godzin praktyk ciągłych
Łącznie: 240 godzin pratyk (I i II stopień studiów).